آغاز به کار نخستین مرکز هم‌آفرینی کشور در حوزه صنایع غذایی و زیستی

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان البرز، روح‌الله دهقانی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با حضور در پارک علم و فناوری این استان، نخستین مرکز هم‌آفرینی صنایع غذایی و زیستی را در شرکت تولید و توسعه قراردادی البرز افتتاح کرد.

این مرکز هم‌آفرینی، به صاحبان صنعت غذا از یک سو و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از سوی دیگر خدمات متنوعی مانند شتاب‌دهی ایده، تولید نمونه، تجاری‌سازی، تولید قراردادی و توسعه محصول را ارائه می‌دهد.

مرکز هم‌آفرینی صنایع غذایی و زیستی ذیل شرکت تولید و توسعه قراردادی کشور، با حمایت معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش فناوری استان البرز و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی، به بهره‌برداری رسیده است.

این شرکت در زیرساختی به مساحت ۷۴۰۰ مترمربع، امکان هم‌آفرینی فناورانه را در حوزه‌هایی همچون صنایع غذایی و زیستی، انرژی، برق و الکترونیک، نفت، بالادستی و پایین‌دستی گاز پتروشیمی، ساختمان فراهم می‌کند.

شرکت تولید و توسعه قراردادی البرز بستری است که با شبکه‌ای گسترده از بازیگران زنجیره ارزش محصولات غذایی و زیستی، تلاش خواهد کرد تا چالش‌های موجود در صنعت و فناوران را برطرف کند. شرکت‌های نوپا و فناور می‌توانند به کمک این مرکز، تولید بدون کارخانه و تولید قراردادی انجام دهند و ضمن شتاب‌دهی و توسعه بازار، محصول یا خدمت خود را تجاری کنند.

این مرکز به‌عنوان اولین مرکز توسعه و تولید قراردادی در کشور، خدمات متنوعی مانند شتاب‌دهی ایده، تولید نمونه، تجاری‌سازی، تولید قراردادی و توسعه محصول را ارائه می‌دهد.

کارویژه شرکت تولید و توسعه قراردادی را می‌توان در حل سخت‌ترین چالش‌های پیشروی تولیدکنندگان دانست. خدمات صنعتی این مرکز شامل چهار بخش مشاوره تخصصی، عرضه محصول به بازار، مدیریت عملیات برون‌سپاری و مپینگ زنجیره تأمین است.

ارائه خدمات توسعه نوآوری یکی از اهداف این شرکت است و فراهم‌آوری شرایط بهینه برای توسعه محصولات قبلی یا جدید، عارضه‌یابی در صنعت، انتقال فناوری به‌وسیله راه‌حل‌های سریع و پایدار از مهم‌ترین خدمات در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به شمار می‌رود.

این مرکز هم‌آفرینی برای نخستین‌بار در کشور و باهدف توسعه فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی، امنیت غذا، تولید و بهره‌برداری مواد غذایی راه‌اندازی شده است و تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه صنعت غذایی و زیستی را دنبال می‌کند.

این مرکز هم‌آفرینی زنجیره کاملی از تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را کرد هم آورده است تا ضمن ارتقای تاب‌آوری فناورانه صنعت غذا و کشاورزی، مسیر تولید برای فناوران فعال در این صنعت هموار شود.

گفتنی است؛ مراکز هم‌آفرینی، چالش‌های صنعت را حل و به فناوران امکان می‌دهد تا تولید صنعتی بدون کارخانه را محقق کنند و بدین ترتیب به افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی و صنعتی هم کمک خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل