آیین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (دوشنبه) 3 بهمن ماه 1401، در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی ضمن تبریک حلول ماه رجب، اظهار داشت: باید ماه نزول برکات الهی را بسیار قدر دانست. در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم نسیم‌های رحمتی می‌وزد که باید جان خود را در معرض آن نسیم‌ها قرار دهیم تا موجب نورانیت جان و دل ما شود.

وی عنوان کرد: این نشست، نشست فرهیختگان، دانشمندان، پژوهشگران و فعالان عرصه سلامت و بهداشت است که طبیعتاً یک نشست نمادین برای تحلیل از مقام تلاشگران و خدمتگزاران عرصه سلامت است. ما وظیفه داریم از همه آن‌ها تشکر و تقدیر کنیم، به ویژه در آزمون بزرگی که فعالان این عرصه در دوران کرونا دادند و خوش درخشیدند و مخلصانه تلاش کردند.

رئیس جمهور گفت: امروز مردم ما قدردان خدمات مخلصانه پزشکان و پرستاران و فعالان حوزه سلامت هستند. از پژوهشگران و محققانی که ما و کشور را در تولید سرافراز کردند و افتخار آفریدند، تشکر می‌کنم.

رئیسی تصریح کرد: اینکه ما تولید کننده واکسن کویید در جهان هستیم، برای ما افتخار آفرین است. ظرفیت بسیاری در این حوزه وجود دارد. افتخاراتی که امروز در حوزه سلامت وجود دارد این است که بیش از ۹۰ درصد دارو‌های ما تولید داخل است و تجهیزات اتاق عمل در پارک‌های علم و فناوری تولید می‌شود و تجاری سازی شده و بازار خوبی هم دارد و کار استاندارد قابل رقابت با نوع خارجی خود است.

وی اضافه کرد: این‌ها محصول تلاش دانشگاه و اساتیدی است که ایده پردازان را تشویق کردند تا ایده را به محصول تبدیل کنند. به دنبال این نشست نمادین باید حمایت مالی، حقوقی و علمی در همه عرصه‌ها صورت گیرد. پژوهشگر و محقق ما باید بداند در این ایده پردازی و خلاقیت و ابتکار و انجام یک کار فناوری پایه که توانسته دانایی را در کنار توانایی قرار دهد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور بیان کرد: حمایت از نخبگان حتمی است، اما همه پژوهشگران نیز باید از حمایت برخوردار باشند. این خواسته درست است و ما امروز در بنیاد نخبگان توانستیم در این یک سال و چند ماه نخبگان بسیاری را جذب کنیم و همه دستگاه‌ها در کشور برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند و از جذب نخبگان استقبال می‌کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: وقتی نخبه‌ای در دستگاه اداری، دانشگاه یا خوزه صنعت جدی می‌شود کارش باید مورد حمایت قرار گیرد و به او آرامش دهد. این موضوع در دستورکار دولت است و در دستگاه‌ها در حال اجرایی شدن است و اگر نقصی وجود دارد، باید پیگیری و برطرف شود.

وی افزود: خواست ما این است که وضعیت نخبگان ما برای جذب در مراکز علمی و اجرایی با سهولت انجام گیرد. از سوی دیگر پژوهش‌ها و تحقیقات باید هدفمند باشد. تحقیق و پژوهش معرق شخصیت محقق است. ما بوعلی و رازی را با محصولات و مکتوباتشان می‌شناسیم. تحقیق و پژوهش معرف نگاه محقق و پژوهشگر است.

اساتید ما باید نظام مسائل را در کشور به خوبی شناسایی کنند

رئیس جمهور در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: اگر در دانشگاه نظریه‌ها و پژوهش‌ها، در کنار نیاز کشور و صنعت نباشد شاید خوب باشد و نمره هم بیاورد، اما در نهایت باید گره گشا باشد. اساتید ما باید نظام مسائل را در کشور به خوبی شناسایی کنند و آن را تعریف کنند. الحمدلله این مرجعیت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ما در ایران اسلامی وجود دارد.

رئیسی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی و وزیر بهداشت، بیان کرد: ما باید از این ظرفیت موجود در دانشگاه بهره‌مند شویم و استفاده کنیم. من باور دارم هر گونه هزینه کردن و سرمایه گذاری در این زمینه منجر به موفقیت می‌شود. ما باید در حوزه‌های مختلف نسبت به بهره وری بازنگری داشته باشیم و آن را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: وجود دانش باید منجر به تحول شود، این ویژگی در پارک علم و فناوری وجود دارد. در همین اجلاس اخیر یکی از کار‌های بسیار ارزشمند بانوان ما، کار علم و فناوری بود که به نمایش گذاشتند و بسیار مورد توجه قرار گرفت. من هدیه خود به کشور‌های دیگر را از میان کار‌های دانش بنیان کشورمان انتخاب می‌کنم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ به موضوع سلامت توجه ویژه داشته‌ایم تا عزیزان ما دچار تنگنا و مشکلات نباشند. روز گذشته در مجلس اعلام کردم توجه به سلامت هم در بودجه، هم در برنامه و هم پیگیری‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: راه بسیار است و نباید هرگز به وضع موجود قانع شد. اینکه ایده، خلاقیت، محصول و کار بزرگی انجام شود خوب است، اما نباید به آن میزان بسنده کرد. به حضور متخصصین در شهرستان‌ها و بخش‌ها ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: امیدوارم هستیم تلاش عزیزان ما در دانشگاه‌ها و مراکز درمانی و حوزه بهداشت با پشتوانه علمی و پژوهشی، که در دنیا کاملاً قابل استفاده است مورد توجه قرار گیرد. رسماً در میان ۱۵ کشور همسایه و سایر کشور‌های منطقه این باور و ادراک ایجاد شده است که بهترین اقدامات در ایران است. نباید اجازه داد این ادراک مخدوش شود.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: وقتی دیدند کار بیماران خوب انجام شد، مبلغی برای بسیاری از استان‌های کشور شد و این استاندارد باید افزایش پیدا کند و به هیچ وجه نباید از کیفیت کار کاشته شود. این کار‌ها و گره گشایی از زندگی مردم جایگاه و اجر بسیاری دارد. امیدوار هستیم این نشست و تجلیل موجب ترغیب فعالان و پژوهشگران این حوزه باشد. شأن و آبگاه آن‌ها نزد ما محفوظ است و ما به همه آن‌ها احترام می‌گذاریم.

 

 

خروج از نسخه موبایل