آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره رازی

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی برگزار شد.

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری در این مراسم که دانشگاه شهید بهشتی میزبان آن بود، با بیان اینکه در سال‌های آینده اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان بخش زیادی از اقتصاد دنیا را شامل خواهد شد، گفت: اگرچه ما در برخی حوزه ها از دنیا کمی عقب هستیم اما در زمینه فعالیت های دانش بنیان و فناوری های نوین پا به پای دنیا حرکت کرده ایم و از دستاوردهای خوبی برخوردار هستیم چرا که لازمه و مواد اولیه فعالیت های دانش بنیان جوانان تحصیلکرده و نخبگان علمی هستند که خوشبختانه در اقصی نقاط کشور حضور دارند و سرمایه های عظیمی برای کشور به شمار می‌آیند.

 

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت مصمم به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوریهای نوین است، گفت: خوشبختانه در بودجه سال آینده حمایت از علم و فناوری بیش از پیش لحاظ شده و تشکیل صندوق فناوری، حمایت ویژه از پارکهای فناوری، تقویت منابع اعتباری مرجعیت علمی، دادن جایزه تا ۲۵ درصد معادل تحقیقاتی که برای بخش خصوصی انجام می شود، ردیف درآمد هزینه برای اعاده مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت های مستقر و انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی برای حمایت ویژه از دانشگاه ها از جمله حمایت هایی است که در بودجه لحاظ شده اما معتقد هستم که این ها هنوز کافی نیست و باید نقدینگی بزرگی که در کشور وجود دارد را به سمت تولید و به خصوص تولید فناوری هدایت کنیم که این امر می تواند کشور را به رشد و شکوفایی برساند.

ضرورت توسعه فرهنگ دانش‌بنیان و خلاق

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این مراسم، با تاکید بر این‌که زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق، مبتنی بر یک فرهنگ توسعه می‌یابد، ادامه داد: این فرهنگ باید در تمام بخش‌های جامعه توسعه پیدا کند. رویکرد کارخانه‌داری باید جای خود را به توسعه صنعت دهد زیرا این صنعت است که به نوآوری و سرمایه‌گذاری در دانشگاه، پژوهش و نوآوری نیاز دارد.

وی ضمن قدردانی از پژوهشگران و افرادی که هزینه دادند تا رویکرد خلاق و دانش‌بنیانی گسترش یابد، اظهار کرد: فرهنگ دانش‌بنیانی باید در این کشور حاکم شود و وقتی این فرهنگ را بتوانیم توسعه دهیم، آن زمان کارخانه هم می‌توانیم داشته باشیم،‌ فولادسازی هم داریم، فولادی که خودمان طراحی کردیم، سیمان‌سازی، داروسازی و پتروشیمی هم داریم. پالایشگاهی که خودمان طراحی کردیم.

ستاری با اشاره به این‌که توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق، بستگی به فرهنگ دارد، ادامه داد: باید تمامی ساختارها و نهادهای کشور، متناسب و مبتنی بر این فرهنگ، پیش بروند و صادرات، نوآوری و حمایت از تولیدات ایران‌ساخت را اولویت قرار دهند. موضوعی که نیازمند تحولی فرهنگی است.

زیست بوم دانش‌بنیان و خلاق زمینه‌ساز تاثیرگذاری نخبگان در جامعه است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر این‌که در زیست بوم دانش‌بنیان و خلاق، نوآوری، سنگ بنای ارزش نهادن بر نیروی انسانی است، ادامه داد: بر مبنای فرهنگ دانش‌بنیان و خلاق، یک جوان را بر اساس نوآوری و اندیشه خلاقانه‌ای که در ذهن دارد، ارزش‌گذاری می‌کنیم و نه چیزی که دارایی‌های ملموس او.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این که زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق، بیش از هر چیز، یک فرهنگ است و باید در جامعه توسعه پیدا کند، گفت: زیست بوم دانش‌بنیان و خلاق، زمینه‌ساز تاثیرگذاری نخبگان در جامعه است.

وی با بیان این‌که جهت گیری جدیدی در کشور ایجاد شده و در بخش‌های مختلف کشور در حال توسعه است، عنوان کرد: در دانشگاه‌های ما این ادبیات که دانشگاه باید مشکلات جامعه را حل کند، جا افتاده است. دانشگاه باید مشکلات جامعه را حل کند، باید حتی در علوم پایه به مردم محصول بدهیم. شاید این محصول ۱۵ یا ۲۰ سال طول بکشد، ایجاد شود. ولی با یک هدف‌گذاری باید تحقیقات ادامه پیدا کند. در تجاری‌سازی، باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و در بخش علوم پایه باید دولت سرمایه‌گذاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: در دولت سیزدهم، قرار شده است هفته‌ای یک روز در روزهای شنبه با دکتر مخبر معاون اول رییس جمهوری و هر یک از وزیران، در خصوص مشکلاتی که می‌توان حل کرد، جلسه‌ای داشته باشیم. این هفته پروژه‌هایی که برای مشکلات غذایی مثل امنیت غذایی داریم، بررسی شدند تا بتوان کشور را از وابستگی‌های وحشتناکی که بیهوده ایجاد شدند، در حوزه امنیت غذایی، رها کرد.

ستاری تاکید کرد: ما کشوری هستیم که این ظرفیت را داریم تا بتوانیم با دانش مسئله غذای خود را حل کنیم. حل این مسائل جز با دانش و با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، اتفاق نمی‌افتد.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره

در این مراسم که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حضور داشتند، با حضور معاون اول رییس جمهوری از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با اهدا تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.

معاون اول رییس جمهوری، پیش از حضور در این مراسم، از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقات و فناوری علوم پزشکی که در حاشیه این جشنوار برپا شده بود بازدید کرد.

خروج از نسخه موبایل