جشنواره طراحی صنعتی ایران – شهریور 1401

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ به منظور توسعه و ترویج طراحی صنعتی و بسته‌بندی محصولات دانش بنیان و خلاق، “مرکز طراحی ایران” ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال ۱۴۰۰ راه اندازی شد. این مرکز دومین دوره جشنواره طراحی ایران را در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی طراحی صنعتی محصولات در کشور برگزار می‌کند. دومین دوره جشنواره جایزه طراحی ایران از نظر محتوایی شامل سه بخش خواهد بود:

بخش اول: جایزه طراحی صنعتی

رقابت جایزه طراحی صنعتی ایران با هدف معرفی و انتخاب محصول‌ برتر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. مخاطبان این رقابت طراحان و شرکت‌هایی (بویژه شرکتهای دانش‌بنیان و خلاقی) هستند که محصول (کالا و خدمت) طراحی و تولید شده دارند. حضور در جایزه طراحی صنعتی ایران برای تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و استارت‌آپ‌های مستقر در شتابدهنده و مراکز نوآوری مورد تایید معاونت رایگان است.

حوزه‌های صنعتی برگزاری جایزه طراحی

–       تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

–       ماشین‌آلات صنعتی و رباتیک

–       تجهیزات کامپیوتر و فناوری اطلاعات

–       طراحی داخلی نوآوری و فناوری (ویژه شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری، فضای کار اشتراکی و …)

–       آموزش، ورزش، سرگرمی

–       صنایع دستی و بسته بندی

بخش دوم: فروم طراحی صنعتی

فروم طراحی صنعتی، جهت انتقال تجارب طراحی به شرکت‌ها و طراحان جوان برگزار می‌گردد. اولین دوره فروم طراحی صنعتی با رویکرد معرفی نقش طراحی صنعتی در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان با شعار “تولید طراحی محور” اجرا خواهد شد. مخاطب اولیه این فروم شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و فناوران هستند که با طراحی صنعتی و نقش آن در توسعه کسب و کار آشنا شوند.
فروم از ۳ قسمت تشکیل می‌شود:
   افتتاحیه و سخنرانی‌های کلیدی: اساتید و بزرگان این حوزه خصوص موضوعات جشنواره طراحی صنعتی ارائه خواهند داشت.

   پنل‌های گفتگو: این جلسات گفتگو محور با حضور طراحان صنعتی، نماینده شرکت‌های دارای طراحی خوب، سیاست‌گزاران و اساتید حوزه نوآوری، برگزار می شود.

   کارگاه‌های آموزشی: که به‌صورت موازی برنامه‌های اصلی برگزار شوند

بخش سوم: چالش‌های طراحی محصول

چالش‌های طراحی محصول، بخش جانبی جشنواره طراحی ایران است. شرکت‌های تولیدی و سرمایه گذاران می‌توانند طراحی محصولات مد نظر خود را به‌صورت نوآوری باز ازین بستر پیش ببرند. در این چالش‌ها نیازهای اعلام شده متقاضیان در بستر رقابت طراحی به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید. برای اطلاع از جزییات این برنامه، شرکت‌های علاقه‌مند به این موضوع، با دبیرخانه تماس حاصل نمایند.

زمان ها مهم

زمان ثبت نام: اول شهریور تا ۱۵ مهر ماه

داوری مستندات: آبان

ارائه و داوری حضوری: ۱۰ تا ۲۵ آذر

برگزاری نمایشگاه معرفی محصولات برتر: ۲۹ و ۳۰ اذر ماه

فروم طراحی صنعتی و اختتامیه جشنواره: ۳۰ آذر ماه

خروج از نسخه موبایل