رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک: شرکت‌های دانش‌بنیان از جلوه‌های حضور نخبگان هستند

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ محمدصادق خیاطیان در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از تصویب قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» در مجلس شورای اسلامی‌ گفت: بعد از ۱۲ سال که از تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات می‌گذرد، نمایندگان محترم مجلس و دولت سیزدهم با شناسایی گلوگاه‌ها و خلاءهای موجود در زیست‌بوم نوآوری کشور، قانون مترقی دیگری را در سالی که به نام تولید دانش‌بنیان مزین شده است، در حوزه دانش‌بنیان به تصویب رساندند.

او با اشاره به اینکه تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نشان از عزم جدی دولت و مجلس برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دارد، گفت: در سال ۸۹ که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید، بسیاری از افراد، گروه‌ها و حتی جامعه علمی‌ ما با حوزه دانش‌بنیان آشنایی جدی‌ نداشتند اما با تلاش‌های صورت‌گرفته و زمینه‌سازی‌هایی که صورت گرفت، امروز شاهد رشد و پیشرفت در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در خودکفایی کشور در تولید محصولات با فناوری بالا گفت: یکی از نمونه‌های بارز این ظرفیت‌ها، توانمندی دانش‌بنیان‌های داخلی در تولید اقلام و تجهیزات مقابله با کرونا همزمان با شیوع این اپیدمی در کشور بود که بسیار چشمگیر و قابل تقدیر بود. ما اگر این ظرفیت را نداشتیم در تامین بسیاری از اقلام و تجهیزات مقابله با این بیماری مهلک دچار مشکل می‌شدیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این مرکز چقدر از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و نخبگانی برای توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کند، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی ما در مرکز که مورد تاکید رئیس‌جمهوری هم هست، توسعه شبکه نخبگانی است. در این راستا ما در مرکز به عنوان حلقه اتصال بدنه نخبگانی به دولت از همه صاحبنظران، صاحبان تجربه و کسانی که ایده‌ای دارند و می‌توانند به دولت در پیشبرد اهدافش کمک کند دعوت می‌کنیم نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارند.

خیاطیان در ادامه از ورود مرکز بررسی‌های استراتژیک به حوزه آسیب‌شناسی زیست‌بوم نوآوری کشور خبر داد و گفت: در مسئله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که آیین‌نامه‌های آن نیز در دولت در حال تنظیم است، مرکز بررسی‌های استراتژیک وارد شده و تمام تلاش ما این است که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی کشور استفاده حداکثری شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در پایان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حمایت از نخبگان اهتمام جدی دارد، گفت: یکی از جلوه‌های حضور نخبگان هم همین شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. دولت نیز برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده است.

خروج از نسخه موبایل