ضرورت جهاد تبیین

به گزارش اندیشمندان؛ دکتر نقدی پور در یادداشتی که در روزانه اعتماد چاپ گردید در باب ضرورت جهاد تبیین پرداختند.

 

 

محمود نقدی پور – استاد دانشگاه

انقلاب اسلامی ایران در شرایطی وارد چهل وسومین سال حیات شکوهمند و پرثمر خود شده است که دشمنان نظام و این سرزمین از هیچ تلاش مذبوحانه ای برای تضعیف و زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب و برجسته سازی ضعف ها و کاستی ها فروگذار نکرده اند. به گونه ای که دشمن در سالیان اخیر شبکه و کمپین رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای را برای اثرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت راه اندازی کرده است.

بر همین اساس و با درک به موقع و هوشیارانه تهاجم تبلیغاتی دشمن در چارچوب جنگ نرم و شناختی، رهبر معظم انقلاب فرمان عمومی «جهاد تبیین» را اعلام کرده اند. جهاد تبیین را باید یکی از مهم ترین مفاهیم سیاسی و اجتماعی اعلامی رهبر معظم انقلاب در ۳ دهه گذشته و مهم ترین فرمان عمومی در دوران پس از بیانیه گام دوم انقلاب دانست. آنچه از کلام و بیان امام خامنه ای قابل تفسیر و برداشت است این است که جهاد تبیین قوام بخش و مکمل بیانیه گام دوم انقلاب است که کم توجهی و غفلت از آن، به حاشیه رفتن بیانیه گام دوم انقلاب را به همراه خواهد داشت.

در باب اهمیت جهاد تبیین، مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: مطلبی که من بیشتر می خواهم روی آن تکیه بکنم و توجه شما و دیگرانی که این صحبت را می شنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرر تکرار کرده ام. «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که می تواند (باید اقدام کند.) یکی از مهم ترین وظایفی که نهادهای انقلابی و متولی جهاد تبیین و همچنین مسوولان و فعالان سیاسی، رسانه ای و اجتماعی برعهده دارند، تبیین تئوریک و دقیق مفهوم راهبردی «جهاد تبیین» است. در همین راستا، پاسخ به این پرسش ها در راستای تئوریزه کردن جهاد تبیین ضروری است: مبانی فقهی و فلسفی جهاد تبیین کدامند؟ مبانی نظری جهاد تبیین چیستند؟ چارچوب و منظومه مفهومی جهاد تبیین چگونه قابل ترسیم است؟ هدف از جهاد تبیین چیست؟ استراتژی اجرا و پیشبرد جهاد تبیین چیست؟روش های موثر جهاد تبیین چیستند؟ ابزارها و لوازم آن کدامند؟ نهادهای متولی جهاد تبیین کدامند؟ نقش جامعه و جریان های انقلابی در پیشبرد این فرمان انقلابی چیست؟ نسبت جهاد تبیین با گذشته، حال و آینده انقلاب چیست؟ و..اینها از مهم ترین پرسش هایی است که حول محور جهاد تبیین قابل طرح است. پرسش هایی که نیازمند پاسخ دقیق، مستدل و چارچوب مند هستند. در همین رابطه، قصد داریم در این یادداشت به این پرسش بپردازیم که نسبت جهاد تبیین با گذشته، حال و آینده انقلاب چیست؟

تبیین تاریخ؛ جنگ روایت ها- بخش مهمی از جهاد تبیین به گذشته و تبیین واقعیات و حقایق آن مربوط می شود. در واقع، تبیین تاریخ بخش جدایی ناپذیر و اساسی جهاد تبیین است؛ به ویژه در رابطه با تاریخ پیش و پس از انقلاب. دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در یک جنگ رسانه ای و تبلیغاتی بی سابقه و با ابزارهای مختلف رسانه ای، هنری، سینمایی و… به دنبال زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب، برجسته سازی نقاط قوت دوران پیش از انقلاب و ایجاد سرخوردگی عمومی از انقلاب هستند. به همین جهت است که روزانه شاهد تولید محتوای رسانه ای و هجمه رسانه ای گسترده ای در قالب کلیپ، عکس نوشته، کتاب، مقاله و… از سوی رسانه ها و موسسات معاند نظام و انقلاب هستیم که تلاش دارند با یک مقایسه جهت دار، تحریف شده و غیرواقعی از شرایط و وضعیت قبل و بعد از انقلاب، واقعیات تاریخی وقوع انقلاب اسلامی و دستاوردهای ۴۳ ساله آن را تحریف و تضعیف کنند. لذا ضروری است در فریضه تبیین، توجه ویژه ای به تاریخ انقلاب، روایت واقعی آن و جلوگیری از تحریف واقعیات داشت. دشمن با هدف قرار دادن گذشته انقلاب و تطهیر آنچه مردم ایران علیه آن انقلاب کردند، در پی تضعیف بنیان های فکری و ایدئولوژیک انقلاب هستند. به همین جهت و در راستای حفظ جلوگیری از تضعیف بنیان های عقیدتی و فکری انقلاب اسلامی، لازم است تبیین تاریخی مورد نظر قرار گیرد و جدی گرفته شود.
تبیین حال؛ فوریت- در شرایط حساس و پیچیده کنونی که دشمن تهاجم گسترده ای را در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای و تبلیغاتی علیه مردم ایران و انقلاب اسلامی راه اندازی کرده است، همان طورکه رهبر انقلاب فرمان داده اند و فرموده اند، ورود به جهاد تبیین هم قطعی است و هم فوری، لذا اگر در جنگ شناختی فعلی، دشمن بتواند بر افکار و اراده عمومی ایرانیان غلبه کند، هم گذشته تحریف خواهد شد و هم چشم انداز آینده تیره خواهد بود. در همین رابطه رهبر معظم انقلاب بیان داشته اند: شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملت و امید آینده این کشورید، به مساله «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه کننده ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تاثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتن افکار و رها کردن اذهان مردم و به خصوص جوان ها، «حرکت تبیین» خنثی کننده این توطئه دشمن و این حرکت دشمن است.

تبیین آینده؛ امید- جهاد تبیین بیش از هر چیزی معطوف به آینده است. یکی از مهم ترین اهداف دشمن در جنگ شناختی علیه انقلاب اسلامی، کشتن امید به آینده در نزد افکار عمومی است. در واقع، دشمن با تحریف تاریخ و گذشته انقلاب و تهاجم چندبعدی در وضعیت کنونی، به دنبال ناامید کردن مردم از آینده انقلاب است. دشمن قصد دارد از این طریق انگیزه و اراده عمومی برای همراهی مردم با انقلاب را از بین ببرد. انقلابی که پشتوانه اصلی آن مردم هستند. لذا، در جهاد تبیین بر همگی واجب است تا آینده ای روشن براساس واقعیات و عقلانیت به مردم نشان دهند.

بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب فرموده اند که در چنین صحنه ای و با شناخت دقیق مختصات نقشه دشمنان است که جوانان باید وارد میدان «جهاد تبیین» شوند: «کار باید این باشد که به مردم امید بدهید و اطمینان بدهید. اگر مردم ناامید شدند، اعتماد خودشان را از دست دادند، متزلزل شدند، شکست قطعی است… این امید را باید زنده نگه داشت. عامل اصلی پیروزی، در صحنه بودن مردم است؛ عامل در صحنه بودن مردم، امید و اطمینان آنهاست.»

لذا همان طورکه در کلام و بیان امام خامنه ای مشاهده می کنیم، مساله امید به آینده و جلوگیری از یاس و ناامیدی عمومی در جهاد تبیین اهمیت زیادی دارد.

«تزریق ناتوانی و نومیدی به جامعه ایران»، «القای مردم سالاری واقعی ایران به عنوان دیکتاتوری»، «تبیین های دروغ و غیرواقعی و تحریف حقایق تاریخی از جمله درباره رژیم فاسد، وابسته، دیکتاتور و به شدت ضعیف ستمشاهی»، «کوچک جلوه دادن پیروزی ها و برجسته کردن نقاط ضعف»، «کارشکنی و تحریم» از جمله مواردی است که دشمن در جنگ شناختی خود علیه ملت ایران دنبال می کند و ضروری است در جهاد تبیین اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری، بدان توجه ویژه ای شود.

خروج از نسخه موبایل