حضور معاون نخست‌وزیر ازبکستان در نمایشگاه فناوری‌های ایران‌ساخت

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید سردار عمر زاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان از نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران‌ساخت، با اشاره به آغاز سرفصل تازه‌ای از همکاری‌ با کسورهای همسایه مبتنی بر نوآوری و فناوری گفت: ایران با جزم کردن عزم خود برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری جزم کرده و اقتصاد دانش بنیان، خلاق و نوآور را محور خود قرار داده است.

وی با بیان این‌که توسعه اقتصاد نوآور و خلاق جزو اولویت های کشور قرار گرفته است، گفت: اکنون یکی از محورهای تعامل با کشورهای همسایه و حضور در عرصه بین‌المللی، محصولات، خدمات و فناوری‌هایی است که توسط شرکت دانش‌بنیان و خلاق عرضه شده است.

ایران در صدر بهترین زیست‌بوم فناوری و نوآوری منطقه

وی با اشاره به نقش‌آفرینی ۶هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت خلاق گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار استارتاپ در کشور داریم که در حوزه های گوناگون، در حوزه فناوری جزو برترین استارتاپ‌های منطقه هستند و زیست بوم لناوری و نوآوری ایران را در صدر بهترین   هستند.

ستاری با بیان این‌که ایران بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان منطقه در حوزه زیست‌فناوری را داراست، ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد داروهای کشور با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود. اکنون توانمندترین شرکت های دانش‌بنیان زیست فناوری منطقه را داریم که به سایر کشورها صادرات دارند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش آفرینی نسل نوین کارآفرین و جوان در اقتصاد کشور گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری، توسط جوانان دانش آموخته و خلاق ایرانی توسعه یافته و بخش کوچکی از دستاوردهای آنان را در حوزه‌های گوناگون فناوری از تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و تخصصی تا محصولات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی عرضه شده است. دستاوردهایی که می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار بگیرد و آمادگی داریم تا در این مسیر جدید، روند تازه‌ای از فناوری‌ را آغاز کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، اشتراکات فرهنگی، تاریخی و بومی دو کشور را زمینه ساز توسعه همکاری‌ها دانست و گفت: دولت‌ها می‌باید زمینه را برای تعامل و هم‌افزایی فناورانه کارآفرینان، متخصصان و فناوران دو طرف ایجاد کنند و در این مسیر، آماده‌ایم تا زمینه‌سازی لازم را صورت دهیم. کشور ازبکستان دارای فرهنگ و تاریخی غنی است و علاقمند هستم که از دو شهر سمرقند و بخارا دیدن کنم و امیدوارم که روزی این فرصت، ایجاد شود.

توسعه همکاری‌ها بر مبنای نقشه راه همکاری‌های فناورانه ایران و ازبکستان

سردار عمر زاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان دستاوردهای ایران در حوزه فناوری، نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را شایسته قدردانی دانست و گفت: اطمینان یافته‌ایم که ایران به دستاوردهای قابل توجهی در علم و فناوری دست یافته است. از سوی تمامی اعضای هیئت ازبکستان از جمله معاون وزیر انرژی، سفیر ازبکستان در تهران و معاون وزیر خارجه و سایر اعضای هیئت اعلام می کنم که با توجه به دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، فرصت بسیار مغتنم و خوبی برای همکاری‌های فناورانه میان دو کشور فراهم است و آماده تعامل در حوزه‌های فناورانه هستیم.

وی با اشاره به شکل‌گیری وزارت توسعه نوآوری در ساختار دولت ازبکستان گفت: این وزارتخانه نسبتاً نوپا و جوان، آماده همکاری با ایران در حوزه فناوری و نوآوری بوده و با وجود نزدیکی بین دو کشور، در صورتی که همکاری فناورانه را آغاز کنیم قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید. در ازبکستان نیز پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور و استارتاپ داریم اما میزان و گستردگی آن در مقایسه با ایران، زیاد نیست و تجربه ایران می‌تواند به توسعه این بخش در ازبکستان و تولید مشترک محصولات مشترک برای ورود به بازار منجر شود.

عمر زاق اف با بیان این‌که می‌باید دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به بازار برسد، ادامه داد: باید دانش و تحقیقات توسعه یابد و طرح های علمی طراحی شود اما مهم این است که این طرح ها تجاری شوند و در حوزه تولید تحقق پیدا کنند.

تعامل دو کشور در مسیر علم و فناوری

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با اشاره به تعریف ایجاد نقشه راهی برای شکل‌گیری همکاری‌های گسترده دو کشور در حوزه علم و فناوری گفت: پیشنهاد می کنم هیئتی مرکب از نمایندگان کسب و کارها، فعالان فناور، شرکت ها و مراکز فعال در پژوهش، فناوری و صنعتاز دستاوردهای ایران دیدن کنندو در سفر این هئیت به ایران، طرفین تمامی زمینه‌های همکاری را در حوزه های گوناگون دانش، فناوری و صنعت، بررسی کرده تا یک تقشه راه را در این حوزه تعریف کنند.

وی ادامه داد: در این همکاری محورها و موضوعات مختلفی تعریف شود مثلا محصولاتی که خرید آن برای ما سودمندتر است یا محصولاتی که تولید مشترک آن برای هر دو طرف سودمند باشند. همچنین در حوزه آموزش نیز این ظرفیت وجود دارد که همکاری صورت بگیرد. بر اساس این نقشه راه می توانیم همکاری های مختلف را مبتنی بر اولویت های دو طرف مورد حمایت قرار دهیم.

سردار عمر زاق اف ضمن دعوت از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای حضور درهمایش سرمایه گذاری تاشکند و بازدید از ازبکستان گفت: از حضور معاون محترم علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ازبکستان استقبال و ایشان را به کشورمان دعوت می‌کنم در صورت حضور ایشان، شخصاً میزبان وهمراه ایشان خواهم بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدید ضمن گفت و گو درباره محورهای تعاملات فناورانه، بر ضرورت شکل گیری کمیته مشترک برای توسعه همکاری‌های دو جانبه تاکید کردند.

خروج از نسخه موبایل