شورای امنیت و مداخله بشردوستانه جنگ در غزه

سرکار خانم دکتر نرگس خان گل زاده سنگرودی؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشت خود با عنوان «شورای امنیت و مداخله بشردوستانه جنگ در غزه»این گونه آورده است:

حملات متجاوزانه و ضدبشردوستانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه یکی از مسائل و معضلات مهم روابط بین‎الملل در عصر کنونی می‎باشد که به وجدان بشریت و حیثیت ذاتی انسانی خدشه اساسی وارد کرده است. در واقع گستردگی این حملات و وخامت اوضاع و ژرفای نقض آشکار مبانی حقوق بشری به گونه ای است که مداخلات جدی بشردوستانه را می‎طلبد. ابتدا به این موضوع پرداخته می‎شود که مداخله بشردوستانه چیست و متصدی اجرای آن در بحران غزه چه کشورها و نهادهایی است؟ و این کشورها یا نهادها به چه اقداماتی جهت تحقق حقوق بشر و اعاده صلح و امنیت در این منطقه مبادرت ورزیده؟ تعریفی که از مداخلات بشردوستانه ارائه شده متفاوت است؛ طبق فرهنگ واژگان حقوق بین‎الملل امروزه مداخله بشردوستانه عبارت است از مداخله زورمدارانه یک کشور در کشور دیگر به منظور حمایت از افرادی که حیات‎ شان در معرض تهدید و رفتارهای غیرانسانی است.

در اینجا حقوق اساسی بشر و به ویژه حق حیات مورد تاکید است و دایرة‎المعارف حقوق بین‎الملل نیز مداخله بشردوستانه را این‎گونه تعریف کرده است؛ استفاده از زور توسط یک دولت علیه دولت دیگربه منظور حمایت از جان و آزادی اتباع دولت دیگر که یا نمی‎خواهد یا نمی‎تواند این اقدام را انجام دهد.در زمینه مداخله بشردوستانه در حقوق بین‎الملل سنتی کشورها به طور یکجانبه متصدی تحقق مداخلات بشردوستانه بودند که این مهم طبق دکترین حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی کشورها با موانعی رو به رو بود اما دو مورد استثناپذیر بود؛ مداخله در حمایت از اتباع در خارج از کشور و هم‎جنین مداخله بشردوستانه در حمایت از اتباع دولت‎های دیگر. در حقوق بین ‎الملل معاصر مفهوم مداخله بشردوستانه تحول یافت و دیگر کشورها متصدی اعمال مداخلات بشردوستانه نیستند و امروزه شورای امنیت تنها متصدی مداخلات بشردوستانه می‏باشد.

به عبارتی طبق ماده 39 از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه یا تهدیدی علیه صلح شورای امنیت می‎تواند مداخله کند. شایان ذکر است که در زمینه مداخله بشردوستانه تنها شورای امنیت حق مداخله دارد و هرگونه اقدام توسط سایر کشورها یا سازمان‎های بین‎المللی یا منطقه‎ایی حتی اگر اخلاق مدارانه قلمداد شود، بر اساس اصل عدم مداخله مورد محکومیت دیوان بین‎المللی دادگستری و سایر مجامع قضایی قرار می‎گیرد به عبارتی ایفای نقش گسترده جهت حفظ صلح و امنیت بین‏الملل از رهگذر اقدامات قضایی، اقدامات پیش دستانه، قانون‎گذاری و … در صلاحیت انحصاری شورای امنیت سازمان ملل متحد می‏باشد.

غزه در ماه‎های اخیر مورد حمله متجاوزانه اسرائیل قرار گرفته به گونه‎ایی که اگر حقوق بشر و اقدامات بشردوستانه سازمان ملل به طور جدی محقق نشود حق حیات تمامی ساکنین این منطقه مورد تهدید جدی قرار می‎گیرد. در خصوص بحران غزه پس از ماه‎ها جنگ، 10عضو غیردائم شورای امنیت قطعنامه آتش بس را تنظیم کردند که همه اعضا دائم شورای امنیت آن را تایید کردند و ایالات متحده آمریکا نیز پس از وتو کردن سه قطعنامه گذشته، این بار رای ممتنع داد و در نهایت این قطعنامه به تصویب رسید. قطعنامه فوق‎الذکر خواستار آتش بس فوری بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در غزه و آزادی فوری و بی‎قید و شرط اسرا و در نهایت آتش بس پایدار شده است. آنتونیو گوترش –دبیرکل سازمان ملل متحد- نیز اظهار داشت که شورای امنیت قطعنامه‎ایی در مورد غزه که خواستار آتش بس فوری و آزادی بی‎قید و شرط گروگان‎ها را تصویب کرده است و تصریح کرد که قطعنامه مذکور باید اجرا شود و عدم اجرای آن نا بخشودنی است.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل؛ اظهار داشت که با همه بخش‎ها قطعنامه موافق نبوده‎اند و به همین دلیل به آن رای ممتنع داده‎اند وی هم‎چنین مدعی شد که حماس دلیل تاخیر در تصویب قطعنامه آتش بس است چرا که اگر ماه‎ها پیش اسرا را آزاد می‏کرد، آتش بس زودتر تصویب میشد. به جز موضع حمایتی و جانبدارانه آمریکا از اسرائیل، سایر کشورها به صراحت به لزوم اجرا شدن قطعنامه و ضرورت پایبندی به اصول حقوق بشردوستانه تاکید کردند. آنچه در مورد روال مداخله بشردوستانه توسط شورا امنیت صادق است شامل این مهم می‎شود که ابتدا صدور قطعنامه و دستور آتش بس و سایر شیوه‎های دیپلماتیک در دستور کار قرار می‎گیرد و اگر این اقدامات مکفی نباشد – مانند بحران‎های سومالی، رواندا، بوسنی و هرزگوین- آنگاه شورای امنیت نیروهای حافظ صلح را روانه می‏کند تا ضمن توقف خشونت، صلح وامنیت را اعاده نمایند و صرفا به این هدف بشردوستانه و نه اقداماتی فراتر از آن مبادرت ورزند. ایتالیا و شماری از سایر کشورها عضو سازمان ملل خواستار روانه کردند نیروهای حافظ صلح به نوارغزه بوده‎اند.

در نهایت در صورت ادامه بحران و تجاوزات در غزه سناریو احتمالی شورای امنیت روانه کرن نیروهای حافظ صلح به این منطقه جهت اعاده صلح و تحقق اصول بشردوستانه خواهد بود چرا که جامعه بین الملل به درستی این نقض فاحش حقوق بشر را درک کرده و نسبت به آن واکنش جدی نشان خواهد داد.

خروج از نسخه موبایل