اقدامات بن سلمان در مسیر توسعه تا اولین شگفتی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲

جلال الدین سلیمی در  یادداشت روز خود با عنوان «اقدامات بن سلمان در مسیر توسعه تا اولین شگفتی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲» این گونه آورده است:

عربستان شش سال گذشته در سطح جامعه، شاهد تحولاتی ویژه بود؛ زیرا اجازه افتتاح سینما‌ها و برگزاری کنسرت در این کشور صادر شد. این کشور هنرمندانی را از همه کشور‌های جهان به خود جذب کرده است که برای اولین بار در این کشور کنسرت برگزار کردند و هدف آن‌ها جلب رضایت مخاطب جوانان بود تا برای تغییری که بن سلمان به دنبال آن بود، آماده شوند. علاوه بر این حقوق جدیدی نیز به زنان داده شده که درگذشته ممنوع بود. تغییرات گسترده اجتماعی فراتر از محدودیت‌های عرفی بود و تا اجازه میزبانی مهمانی‌ها، جشنوار‌های بال ماسکه و بازیگران فیلم‌های مختلف پیش رفت؛ رخداد‌هایی که بحث‌هایی را در داخل و خارج عربستان در مورد هدف این تغییرات مطرح شده بود که با منطق دکترین عربستان در تضاد بود.

اصلاحات داخلی
اجازه شرکت دختران در زنگ ورزش مدارس، حضور زنان در ورزشگاه به بهانه سالگرد جشن سالگرد تشکیل کشور سعودی، صدور فرمان پادشاه برای اعطای آزادی حق رانندگی زنان، انتخاب ریما بنت بندر آل سعود به عنوان سخنگوی وزارت عربستان در واشینگتن، انتخاب یک زن برای اولین بار به سمت معاون شهرداری برای استان الخبر و پخش موسیقی خواننده زن مشهور جهان عرب، آزادی واردات نوشیدنی الکلی به عربستان و آزاد کردن سینما از جمله اولین اقدامات بنیادین اصلاحات فرهنگی و اجتماعی او بوده‌است.

بن سلمان برای توسعه زیر ساخت کشور و رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ را تدوین نمود که جزئیات آن در ۲۵ آوریل ۲۰۱۶ توسط ولیعهد اعلام شد. طرح‌ها شامل ۸۰ پروژه هستند که هر کدام از ۳٫۷ تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارند. حدود ۷۶ درصد صادرات عربستان را نفت و مواد نفتی و حدود ۱۵ در صد صادرات را محصولات شیمیایی و پتروشیمی تشکیل می‌دهد که آن هم وابسته به نفت است.

پیروزی عربستان بر آرژانتین از سر شانس و اتفاق نبود و فقط در مسیر توسعه حکمرانی ورزشی شکل گرفت. در واقع این همان پروژه محمد بن سلمان که در قالب وهابیت زدایی از حکمرانی و سرمایه گذاری‌های عظیم مالی و انسجام شادی و نشاط و مشارکت ملی را از ۶ سال قبل در عربستان برنامه ریزی کرد بود که توانست موفقیت‌های زیادی را بر کشورش به ارمغان بیاورد.

در نهایت آرژانتین اسیر تاکتیک‌های بی‌نقص رنار شد و با نتیجه ۲ بر یک مغلوب عربستان شد تا اولین شگفتی بزرگ جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال برای کشور عربستان سعودی رقم بخورد.

خروج از نسخه موبایل