• درباره ما
  • ارتباط با ما
بنیاد علمی اندیشمندان
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک
No Result
View All Result
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک
No Result
View All Result
بنیاد علمی اندیشمندان
No Result
View All Result

جزایر سه‌گانه ایران؛ آزمون واقعی شراکت راهبردی با چین

خانه » یادداشت و گفتگو » جزایر سه‌گانه ایران؛ آزمون واقعی شراکت راهبردی با چین

0
SHARES
721
VIEWS
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتساپQR Code

ساحل عبداللهی منش دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در یادداشت خود با عنوان «جزایر سه‌گانه ایران؛ آزمون واقعی شراکت راهبردی با چین » این گونه آورده است:

 

مواضع اخیر چین در قبال جزایر سه گانه که می توان دهن کجی دیگری نسبت به تمامیت ارضی ایران تلقی کرد؛ به سطح ریشه دار همکاری راهبردی میان این دولت و شورای همکاری خلیج اشاره دارد در این مورد، نکات زیر قابل توجه است:
اول. رویکرد مورد نظر نشان از تداوم پافشاری پکن بر پیشبرد منافع ملی دارد؛ نگرشی واقع گرا نسبت به ضرورت های تضمین کننده موقعیت بین المللی این دولت؛ که بر اولویت راهبردی « محاسبه سود و زیان» قرار یافته است.
دوم.(در راستای نکته قبل)، امتداد جهت گیری « تعامل با مناطق راهبردی » به بستری برای همپیوندی میان رویکرد منطقه گرایانه چین با جهت گیری های منطقه ای شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شده است. به بیان دیگر، چین به‌عنوان قدرتی رقابت طلب تمامی مرزهای واقعی و مجازی ، خلیج فارس را نه یک میدان ژئوپلیتیکی کلاسیک، بلکه یک گره حیاتی در زنجیره امنیت انرژی، سرمایه‌گذاری و تجارت خود تلقی می‌کند. در این میان، اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌واسطه ظرفیت‌های مالی، زیرساختی و پیوند با بازارهای جهانی، در نزد این دولت از وزن ساختاری قابل توجهی برخوردار شده اند.
سوم. همراهی چین با ادعای این شورا در خصوص مخدوش بودن حاکمیت ایران بر جزایر ، حداقل از دو منظر قابل ارزیابیست:
1. این نوع جهت گیری اگر با مفاد مصرح توافقنامه راهبردی میان این دولت و ایران، مغایرت و تعارض منافعی نداشته باشد؛ به واقعیتی آشکار در چارچوب اصول و قواعد ناظر بر سیاست و روابط بین الملل اشاره دارد؛ آنچه که تقدم منافع ملی بر دیگر ملاحظات را پذیرفتنی و معقول می نماید.2. در صورت وجود تعارض میان توافقات کتبی و شفاهی میان تهران و پکن با مواضع مربوط به جزایر، میتوان تغییر رفتار پکن را از زوایای زیر قابل تأمل دانست:
– باور چین به «اولویت راهبردی حفظ و تداوم رابطه با شورای همکاری خلیج فارس » در مقایسه با اولویت های متصور در ارتباط با ایران.
– موقعیت متزلزل « پیمان راهبردی میان ایران و چین» در نزد رهبران این دولت(چین) بویژه در سایه تحولات منطقه ای که به زعم اینان، به تشدید آسیب پذیری های چند جانبه و تقویت کانون های تهدید در داخل و خارج این کشور منجر شده و دورنمای غیرقابل پیش بینی را در برابر تهران ترسیم می نماید. در واقع، از منظر چین، ایران را نه به‌عنوان یک «شریک استراتژیک هم‌تراز»، بلکه به‌مثابه بازیگری با قدرت چانه‌زنی محدود و گزینه‌های جایگزین اندک در نظر گرفته شده که در عین حال، تحریم‌های گسترده، انزوای نسبی در نظام بین‌الملل و محدودیت در پیوندهای اقتصادی متنوع، عملاً امکان اعمال فشار متقابل مؤثر را از ایران سلب کرده است.

مطالبی که شاید برایتان مفید باشد

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

2.2k
حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی

حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی

620

– تغییر نگرش قدرت های بزرگ (به رغم وجود اختلاف ها و تنش ها) بویژه چین و امریکا نسبت به ضرورت بازتعریف نظم امنیتی خاورمیانه بر محور بازسازی مرزهای نفوذ میان این دو در عرصه جهانی.
در پایان، به نظر می رسد که برای آگاهی بیشتر از دستورکار پیش روی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این قبیل چالش ، به نوعی «دوراندیشی راهبردی» به عنوان جان مایه هر نوع سیاستگذاری خارجی بویژه در ارتباط با منطقه نیاز است؛ که همزمان به موارد زیر نیز تأکید نماید:
– اتحادهای راهبردی، بدون توازن نسبی در قدرت و منافع، به‌سختی پایدار می‌مانند. اتکای بیش‌ازحد به یک بلوک یا قدرت خارجی، در غیاب راهبرد «تنوع‌بخشی روابط خارجی»، نه‌تنها امنیت ملی را تقویت نمی‌کند، بلکه آن را در برابر تغییر محاسبات طرف مقابل آسیب‌پذیر می‌سازد.
– تجربه تعامل با چین نشان می‌دهد که صیانت از منافع حیاتی، از جمله تمامیت ارضی، مستلزم بازتعریف سیاست خارجی بر مبنای افزایش وزن اقتصادی، احیای ظرفیت دیپلماتیک و ایجاد توازن در روابط با شرق و غرب است. بدون این مؤلفه‌ها، حتی پرهزینه‌ترین شراکت‌ها نیز تضمینی برای حمایت در بزنگاه‌های حساس فراهم نخواهند کرد.

Previous Post

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

پست های مرتبط

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا
یادداشت و گفتگو

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

2.2k
حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی
یادداشت و گفتگو

حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی

620

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Trending
  • Comments
  • Latest
کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

عضویت

عضویت

عضویت

طرح بیان مسئله

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

وبینار آنلاین با موضوع «اهمیت امنیت سیستم های کنترل صنعتی در جنگ نوین سایبری» – شهریور ماه ۱۴۰۲

وبینار آنلاین با موضوع «اهمیت امنیت سیستم های کنترل صنعتی در جنگ نوین سایبری» – شهریور ماه ۱۴۰۲

عضویت

طرح بیان مسئله

0
عضویت

عضویت

0
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

0
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

0
نخبگان شهید انقلاب اسلامی

نخبگان شهید انقلاب اسلامی

0
جزایر سه‌گانه ایران؛ آزمون واقعی شراکت راهبردی با چین

جزایر سه‌گانه ایران؛ آزمون واقعی شراکت راهبردی با چین

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

باز تعریف نقش ایران در سند امنیت ملی 2025 ایالات متحده آمریکا

سومین پیش نشست کنفرانس بین المللی الگوهای توسعه و تحولات نوپدید در غرب آسیا

سومین پیش نشست کنفرانس بین المللی الگوهای توسعه و تحولات نوپدید در غرب آسیا

حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی

حملات سایبری و جنگ‌های نوین؛ نقش هوش تهدید در راهبردهای دفاعی

نوآوریِ باز و بازآفرینی رشدِ اقتصادی درون‌زا

نوآوریِ باز و بازآفرینی رشدِ اقتصادی درون‌زا

بنیاد علمی اندیشمندان

بنیاد علمی اندیشمندان بعنوان سازمانی غیر سیاسی و خودگران ایرانی با ۳۱ شعبه استانی به عنوان کانونی علمی است که سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور را دنبال می نماید؛ تا از طریق استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان به توسعه و شکوفایی پیش از پیش کشور کمک نماید.

آدرس:
تهران، پاسداران، میدان قبا، خیابان شهرزاد، پلاک 17، واحد 1

اینستاگرام

    The Instagram Access Token is expired, Go to the Customizer > JNews : Social, Like & View > Instagram Feed Setting, to refresh it.

مطالب تصادفی

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

980
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

818

شبکه های اجتماعی

بنیاد علمی اندیشمندان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

No Result
View All Result
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

به نسخه موبایل بروید