مشاهیر و نخبگان

علی خادم‌حسینی

برنده جایزه مصطفی(ص)

علی خادم‌حسینی؛ زمتولد 8 آبان 1354 در شهر تهران یک دانشمند در زمینه مهندسی پزشکی، بیومتریال و مهندسی بافت ایرانی‌تبار و برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 است. خادم‌حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است. ایشان یکی از محققان ایرانی موسسه MIT و همکارانش موفق به ابداع شیوه‌ای نوین در ساخت اندام‌های مصنوعی شدند که از این روش برای ساخت کبد مصنوعی و بافت قلب روی موش و خوک استفاده کردند.

کامران وفا

استاد دانشگاه هاروارد

کامران وفا در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. در دبیرستان البرز درس خواند و دیپلم گرفت. در ۱۷ سالگی (۱۳۵۶) به آمریکا رفت تا تحصیلات عالی خود را انجام دهد. در دوره‌ی لیسانس، در دانشگاه ام‌آی‌تی، هم زمان دو رشته‌ی ریاضی و فیزیک را انتخاب کرد و در ۱۹۸۱ مدارک خود را گرفت. وفا علوم نظری را دوست داشت و دلش می‌خواست جلوتر از مسائل عملی حرکت کند؛ برای همین از دانشگاه مهندسی ام‌آی‌تی به دانشگاه پرینستون رفت و همانجا با راهنمایی استادش، ادوارد ویتن، دکترای خود را در زمینه‌ی فیزیک گرفت. این استاد و شاگرد با هم پژوهش‌های زیادی انجام دادند؛ حتی یک قضیه در فیزیک نظری به نام آن‌ها (ویتن-وفا) ثبت شده است. وفا با پایان تحصیلاتش مانند بسیاری دیگر از دانشمندان علوم نظری به دانشگاه هاروارد رفت و خیلی زود به عضویت ابتدایی هیأت علمی آن‌جا در آمد. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ استادیار این دانشگاه بود و در کنار کارهای پژوهشی تدریس می‌کرد. با پشتکار، نبوغ بالا و علاقه وفا به فیزیک، طولی نکشید (۱۹۹۰) که در دانشگاه بزرگ هاروارد صاحب کرسی شد.

ایمان افتخاری

ریاضیدان برجسته ایرانی

دکتر ایمان افتخاری؛ ایمان افتخاری (زادهٔ ۱۳۵۸، گلپایگان) عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک ریاضیدان ایرانی در زمینهٔ توپولوژی است. افتخاری دیپلم خود را از دبیرستان علامه حلی تهران کسب کرد و در سال ۱۳۷۶ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و دورهٔ دکتری خود را در دانشگاه پرینستون گذراند. در ادامه در مقطع پسادکتری در زمینهٔ توپولوژی ابعاد پایین و هندسهٔ شمارشی در دانشگاه هاروارد به کار پرداخته و همزمان به تدریس دروسی همانند سیستم‌های دینامیکی در دانشگاه هاروارد پرداخته‌است. وی در حال حاضر بالغ بر ۱۰ سال است که معاون دپارتمان ریاضی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. افتخاری در سال ۲۰۱۹ به ریاست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(INSF) منصوب شد. وی همچنین در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت جایزه بنیاد البرز به عنوان دانشمند برتر شد.

غلامحسین ابراهیمی دینانی

نویسنده و فیلسوف ایرانی

غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی سال ۱۳۱۳، اصفهان) نویسنده و فیلسوف ایرانی است. بخشی از شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. دینانی تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی و ملاصدرا دارد. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.او در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس فلسفه پرداخته‌است. ابراهیمی دینانی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است.

جواد فرهودی

استادیار دانشگاه ارومیه

دکتر جواد فرهودی در شهریور ماه سال 1322 در شهرستان «مراغه» در یک خانواده متوسط و مذهبی متولد شد. درسال 1340 در کنکور دانشسرای مقدماتی تبریز با رتبه اول در میان داوطلبان شهرستان مراغه حائز شرایط ادامه تحصیل در دانشسرای مقدماتی تبریز شد. از سال 1345 در دبیرستان­های مراغه به‌عنوان دبیر ریاضیات، زبان انگلیسی، و تعلیمات دینی به تدریس اشتغال داشت و در سال 1348 با رتبه 49 کشوری در کنکور سراسری، برای ادامه تحصیل در رشته کارشناسی آبیاری وارد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران-پردیس کرج شد.

شهید دکتر احمدرضا احدی

رتبه ۱ کنکور سراسری سال ۱۳۶۴

شهید دکتر احمدرضا احدی در سال ۶۴ در کنکور سراسري دانشگاه ها با استفاده از سهميه رزمندگان رتبه نخست را در کل کشور و در همه رشته هاي انتخابي بدست آورد و از اين پس در رشته پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي تهران به ادامه تحصيل پرداخت. شهيد پس از مهاجرت به ملاير و همزمان با تحصيل در دبيرستان ضمن انديشه و تأمل در مسائل گوناگون، ايمان روز افزون خود را به حرکت پوياي انقلاب اسلامي و امام (ره) نشان داد تا آنکه در سال دوم تحصيل در دبيرستان، بر اثر روح کمال خواه و ايمان والاي خويش و به منظور حضور در ميدان هاي جنگ و جهاد لباس رزم بر تن کرد و نخستين بار در عمليات رمضان (سال ۶۱) شرکت جست و در اين نبرد مجروح شد.

محسن اکبری

دکتری مهندسی برق قدرت

دکتر محسن اکبری از جمله چهره های جوان علمی دهه شصتی کشور که توانسته است موفقیت هایی را در زمینه های علمی در حوزه مهندسی برق برای کشورمان به دست آورد و با بیش از 300 عدد استناد به مقالات ایشان توسط پژوهشگران دنیا بعنوان یک دانشمند مطرح بین المللی شناخته شده باشد. ایشان بعنوان داور چندین مجله معتبر دنیا از جمله مجله IEEE Transactions on Power Electronics یکی از پیشتازان عرصه مهندسی برق قدرت در کشور می باشند.

قاسم عموعابدینی

ریاست پارک علم وفناوری دانشگاه تهران

دکتر قاسم عمو عابدینی از جمله چهره های فرهیخته ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته موفقیت هایی را در زمینه های علمی و فرهنگی برای کشورمان به دست آورد و ایران را جزء کشورهای برتر دنیا در زمینه دست یابی به فناوری های نوین قرار دهد. ایشان مخترع دستگاه ریه مصنوعی میباشند که با دستیابی محققان کشور به دانش فنی طراحی و ساخت ریه مصنوعی ، ایران در ردیف پنج کشور پیشرفته دنیا که به این فناوری دست یافته اند، قرار گرفت.

محمدعلی مجتهدی گیلانی

مسئول تأسیس دانشگاه صنعتی شریف

دکتر محمدعلی مجتهدی گیلانی، اول مهرماه 1287 در شهر لاهیجان چشم به جهان گشود. در دو سالگی مادر خود را از دست داد، پدر او از تجار ابریشم و یکی از زمین‌داران شهر لاهیجان به شمار می‌آمد.دکتر مجتهدی در سال 1310 با گذراندن دوره 6 ساله متوسطه، دیپلم گرفت و در آزمون اعزام محصل به فرانسه رتبه قبولی را به دست آورد. وی تحصیلات تکمیلی را تا مقطع دوره دکترا در رشته مکانیک در دانشگاه سوربن با موفقیت گذراند.

مریم کوچکی‌نژاد

استادیار در دانشگاه نورث‌وسترن

دکتر مریم کوچکی نژاد زاده شهر صومعه سرا از استان گیلان ، دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف ، دکتری رفتار سازمانی از دانشگاه یوتا و پسادکتری در مرکز Edmond J. Safra دانشگاه هاروارد ، استادیار دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون ایلینویز می باشد. دانشگاه نورت وسترن از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا و ایالت ایلینوی به حساب می آید که در شهر شیکاگو قرار دارد.