مریم کوچکی‌نژاد

استادیار در دانشگاه نورث‌وسترن

دکتر مریم کوچکی نژاد زاده شهر صومعه سرا از استان گیلان ، دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف ، دکتری رفتار سازمانی از دانشگاه یوتا و پسادکتری در مرکز Edmond J. Safra دانشگاه هاروارد ، استادیار دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون ایلینویز می باشد. دانشگاه نورت وسترن از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا و ایالت ایلینوی به حساب می آید که در شهر شیکاگو قرار دارد. تمرکز اصلی تحقیقات دکتر مریم کوچکی نژاد در زمینه درک ماهیت پویای تصمیم گیری های اخلاقی و چگونگی تجربه روانی افراد از نظر روانشناسی در برخوردهای اخلاقی روزمره است. سایت Poets & Quants علاوه بر خبررسانی، اقدام به انتشار رده بندی های مختلف از جمله رده‌ بندی دانشگاه ‌های معتبر رشته مدیریت کرده است. در چند سال اخیر نیز اقدام به معرفی اساتید جوان برتر رشته مدیریت کرده است. در ماه مارس هر سال یک کمیته از افراد متخصص مسئولیت انتخاب لیست چهل نفر نهایی را برعهده دارد. معیار انتخاب بر اساس مهارت های تدریس و کیفیت مقالات تحقیقاتی اساتید است. مطابق آمار وب سایت برای رقابت سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۲۰۰۰ کانداتوری برای ۱۶۰ استاد رشته مدیریت از سراسر دنیا داشته ‌اند که از این میان ۴۰ استاد به عنوان لیست نهایی انتخاب شد. ندی پیش دکتر مریم کوچکی نژاد همراه با دکتر لیوبا بلکین از دانشگاه Lehigh در پنسیلوانیا در تحقیقات خود دریافته بودند که زمانی که هوا به نحو آزاردهنده ای گرم است، تمایل ما به این که فرد اجتماعی مطلوب یا یاریگری باشیم کاهش می یابد! دمای محیط بر واکنش های فردی و احساسی انسان تاثیر می گذارد و باعث می شود در محیط های با دمای نامناسب، افراد کمتر به دیگران کمک کنند، بدون این که دلیلی برای توجیه این مساله باشد! یافته های مطالعه «بررسی تاثیر دمای محیط بر کمک کردن» که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی (European Journal of Social Psychology) منتشر شده به توضیح چگونگی و سازوکارهای تاثیر دمای محیط بر روحیه کمک کردن افراد کمک می کند. داده های ارائه شده توسط یک زنجیره خرده فروشی بزرگ روسیه در بخش اول مطالعه، به محققان امکان داده که تفاوت رفتارهای فردی در شرایط گرم و طبیعی را بررسی کنند. براساس این داده ها، کارکنان در محیطی با گرمای ناخوشایند، ۵۰ درصد کمتر درگیر رفتارهای جامعه پسند مثل داوطلب شدن برای کمک به مشتریان، گوش دادن فعال و پیشنهاد دادن به مشتریان می شوند. در قسمت دوم مطالعه که یک آزمایش آنلاین تصادفی بود از طریق پانل آنلاین از پاسخگویان خواسته شد تا خود را در محیطی با گرمای نامطلوب تصور کنند و پس از اندازه گیری احساسات و ادراکات و طرح شماری از سوالات نظرسنجی از آنها برای حضور داوطلبانه در یک نظرسنجی دیگر دعوت شد. شرکت کنندگان که حتی در حال حاضر گرما را تجربه نمی کردند در مقایسه با گروه کنترل تمایل کمتری به کمک کردن نشان دادند. فقط ۳۴ درصد از شرکت کنندگان که از آنها خواسته شده بود خود را در شرایط ناخوشایند دمایی تصور کنند ابراز تمایل کردند تا به طور داوطلبانه (رایگان) در نظرسنجی شرکت کنند در حالی که میزان استقبال از کمک کردن در این نظرسنجی ۷۶ درصد بود. جالب توجه است، بلکین و همکارانش همچنین دیدند که یادآور بودن غیرمعمول گرم نیز تأثیر منفی آنها را افزایش داده است، اما تأثیری بر رفتارهای غیرمستقیم نداشته است، در حالیکه کاهش اثرات مثبت تاثیر می گذارد. دکتر مریم کوچکی نژاد و همکار وی یعنی دکتر لیوبا بلکین در بخش سوم این مطالعه دریافتند که حتی تغییری جزئی در دما نیز به نحوی قابل توجه بر روحیه کمک کردن افراد موثر است. بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، یافته های وی علاوه بر اینکه در بسیاری از مجلات پژوهشی دانشگاهی به چاپ رسیده است؛ در رسانه های مهم از جمله نیویورک تایمز ، وال استریت ژورنال و هافینگتون پست و … به نمایش در آمده است. بد نیست بدانید الهام بخش وی در این مسیر دکتر فیض بخش در دانشگاه صنعتی شریف بوده است.