• درباره ما
  • ارتباط با ما
بنیاد علمی اندیشمندان
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
بنیاد علمی اندیشمندان
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها

آیا تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر حل نظام مسائل کشور است؟

خانه » یادداشت و گفتگو » آیا تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر حل نظام مسائل کشور است؟

0
SHARES
660
VIEWS
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتساپQR Code

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ دانشگاه امام حسین(ع) از سال 1365 راه‌اندازی شد و در سال 1387 با تصویب مقام معظم رهبری، به دو دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) و دانشگاه جامع امام حسین(ع) تفکیک شد.

دانشگاه جامع امام حسین(ع) با هویتی اسلامی و ولایی به‌عنوان بخشی از سپاه و نظام آموزش عالی کشور در راستای تحقق رسالت سپاه و نیازهای کشور با هدف تربیت فرماندهان، مدیران و کارشناسان سطوح میانی و عالی سپاه و کشور به‌عنوان پشتوانه و بازوی علمی، پایگاه جنبش نرم‌افزاری، تولیدکننده و توسعه‌دهنده فن‌آوری‌های نوین و برترساز سپاه، سایر نیروهای مسلح و بخش‌های سازندگی کشور در عرصه‌های مختلف است.

امروزه دانشگاه جامع امام حسین(ع)، نمونه بارز یک دانشگاه منطبق بر اهداف اسلامی است که با مدیریت جامع و جهادی خود نه‌تنها در راه توسعه آموزش، پژوهش و کارآفرینی قدم برمی‌دارد، بلکه با شناسایی و احصاء نظام مسائل کشور و انقلاب اسلامی، به تولید علم و توسعه فناوری‌های نوین و برترساز می‌پردازد و با پیاده‌سازی و اجرای آن کمک بزرگی به ترقی و تعالی زیرساخت‌های کشور عزیزمان ایران می‌کند.

مأموریت اصلی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، کادرسازی و تربیت مدیران و نیروی انسانی متخصص بخش‌های مختلف کشور و انقلاب اسلامی با شعار محوری “تزکیه، جهاد علمی و دانشگاه تمدن‌ساز” است. تربیت و آموزش در این دانشگاه، پژوهش‌محور و در عرصه‌های میدانی و عملی صورت می‌پذیرد همچنین دانشگاه جامع امام حسین(ع) در حوزه پژوهش و فناوری و با رویکرد پژوهش آموزش‌محور، به‌دنبال شناسایی و حل مسائل اساسی و کلان کشور و انقلاب اسلامی، رصد دانشی و آینده‌پژوهی و مدیریت دانش است.

براساس آخرین ارزیابی علمی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال تحصیلی 1398 ـ 1397 در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران انجام داده است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفته است. براساس این گزارش، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در معیار تسهیلات علمی نخستین و برترین دانشگاه کشور شناخته شده و در معیار فعالیت‌های اجتماعی ـ اقتصادی رتبه سوم، در معیار وجهه بین‌المللی رتبه چهارم و در معیار آموزش رتبه هفتم را بین کلیه دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده است.

اما در رابطه با ارتباط دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، باید بگوییم که زیست‌بوم نوآوری کشور شامل مراکز رشد، مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارخانه‌های نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و… است و تا زمانی که زیرساخت‌های این زیست‌بوم در دانشگاه فراهم نشود انتظار رشد و بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعاً انتظاری بیهوده خواهد بود.

به همین منظور و به‌بهانه نام‌گذاری شعار سال که توسط مقام معظم رهبری سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شد، میزبان دکتر “محمدرضا حسنی‌آهنگر” رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) و از نخبگان برتر علمی کشور در تسنیم بودیم.
دکتر حسنی آهنگر از سال 1391 سکان هدایت این دانشگاه را به‌عهده گرفت و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه علم و صنعت به‌عنوان دانشجوی برتر کشوری انتخاب و مفتخر به دریافت جایزه دانشجوی ممتاز از رئیس‌جمهور شده بود. در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را از نظر می‌گذرانید:

تسنیم: چه‌دلایلی باعث شد مقام معظم رهبری سال جدید را به نام شرکت‌های دانش‌بنیان نام‌گذاری کنند؟

شعار سال براساس بررسی‌های گزارش‌های مختلفی که از میدان عمل انقلاب به دفتر حضرت آقا می‌رسد و یا در برنامه‌ریزی‌هایی که از رده‌های مختلف مطالبه می‌کنند و گزارش‌هایی که از مراجع رسمی و غیررسمی به دست ایشان می‌رسد، معظم‌له را به این نتیجه می‌رساند که به‌طور مثال، امسال نقطه تمرکز باید روی اقتصاد دانش‌بنیان باشد و مخاطب شعار سالی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند نیز در واقع همه مسئولان و مردم هستند.

ایران تعداد 2350 دانشگاه دارد و دارای 14 میلیون نفر دانش‌آموخته دانشگاهی است و 3.6 میلیون دانشجو دارد که نزدیک به یک‌میلیون نفر از این دانشجویان مربوط به تحصیلات تکمیلی‌اند. این دانشجویان قرار است مشکلات و مسئله امروز جامعه ایران را حل کنند و موتور پیشران قطار پیشرفت کشور باشند در صورتی که یکی از مشکلات عمده کشور، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است که دو برابر بیکاری جوانان عادی است. نرخ بیکاری که دولت اعلام رسمی کرده است 9 درصد است و این نرخ بیکاری در رده سنی 15 تا 25 سال نزدیک به 23 درصد است و نرخ بیکاری میان جوانان فارغ‌التحصیل کشور 43 تا 47 درصد بیان می‌شود.

این اتفاقات به‌عکس جوامع پیشرفته دنیا در ایران رخ می‌دهد؛ یعنی در دنیا نرخ دانش‌آموختگان دانشگاهی ضریب بیکاری آنها، نصف ضریب بیکاری عمومی است در حالی که در ایران دوبرابر است، این یکی از مشکلاتی است که مقام معظم رهبری به‌خوبی آن را احصا کردند و باید این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود، در واقع یکی از مشکلات اساسی دانش‌آموختگان دانشگاهی این است که اینها در مشاغل مرتبط با رشته‌های تحصیلی و تخصصی خود مشغول به کار و فعالیت نیستند! این‌که مقام معظم رهبری در شعار سال، بحث اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیانی را مطرح کردند منظورشان دقیقاً همین موضوع است.

مطالبی که شاید برایتان مفید باشد

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

607
چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

693

موضوع دانش‌بنیانی دو کار مهم را در اقتصاد کشور انجام می‌دهد؛ نخست اینکه کاهش هزینه‌های تولید را به‌دنبال خواهد داشت و دوم اینکه بهره‌وری و افزایش کیفیت را به‌همراه دارد. امروز در تولید کشور با افزایش قیمت نسبت به کالاهای مشابه و افت کیفیت مواجه هستیم که هر دوی این مشکلات در بستر موضوع دانش‌بنیانی حل خواهد شد.

چرخه اقتصاد ایران به‌ویژه در تولید بسیار معیوب است چراکه در تولید، افزایش قیمت‌ها را نسبت به رِنج قیمت جهانی شاهد هستیم و همچنین شاهد کاهش کیفیت و بهره‌وری هستیم؛ ضمن آنکه رقابت‌پذیری کالاها نیز بسیار پایین است، بنابراین شعار سال برای حل چنین چالشی که ریشه‌های بسیاری دارد،‌ طراحی شده است.

دانشگاه امام حسین (ع) , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

تسنیم: کنشگران و بازیگران اصلی اقتصاد دانش‌بنیان چه‌کسانی هستند؟ بازیگرانی که قرار است در تحقق شعار سال، نقش ایفا کنند؟

بازیگر اول، سازمان‌ها، نهادها،‌ شرکت‌های بزرگ دولتی، خصولتی و خصوصی هستند که اینها صاحبان نظام مسائل کشور و انقلاب اسلامی هستند. مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌سمت مجموعه‌های بزرگ از جمله فولادسازی، خودروسازی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و… حرکت کنند تا تولید کشور هم دانش‌بنیان و هم باکیفیت شود، به‌عنوان مثال قیمت خودروی ایرانی بالا و کیفیت آن پایین است! از این 6700 شرکت دانش‌بنیان چه‌تعداد از آنها توسط صنعت خودروسازی کشور به‌کار گرفته شده‌اند؟! شاید تعداد آنها به تعداد انگشتان دو دست نیز نرسد!

بازیگر دوم دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی باید به میدان بیایند تا آموزش‌ها و پژوهش‌ها را برای حل نظام مسائل و براساس آمایش سرزمینی به‌کارگیرند.

بازیگر سوم، مراکز و پارک‌های علم و فناوری و به‌صورت کلی زیست‌بوم علمی و فناوری هستند که متولی این زیست‌بوم علمی و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. این زیست‌بوم ادعا کرده است که شرکت‌ها، هسته‌ها، واحدهای فناور، پارک‌های علم و فناوری،‌ شتاب‌دهنده‌ها،‌ استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شکل داده‌اند، البته اعتقاد بنده این است که این زیست‌بوم به‌خوبی شکل نگرفته است. ما براساس نظام مسائل و نیازهای خودمان اینها را شکل نداده‌ایم و توازن درستی در تقسیم توان و ظرفیت‌ها ندارد.

نزدیک به 4500 شرکت از 6700 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید هستند و 2200 شرکت نیز در حوزه خدمات‌دهی هستند. آیا این شرکت‌ها تمرکزی بر حل نظام مسائل کشور دارند؟ آیا براساس نقشه جامعی شکل گرفته است؟! این موارد نقاط ضعف و آسیب‌ها هستند که باید بررسی و برطرف شوند، البته این‌که این زیست‌بوم شکل گرفته و این چرخه راه افتاده و ادبیات، بومی شده است، جزو نقاط مثبت است و حتماً باید بیان شود.

دانشگاه امام حسین (ع) , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

مقام معظم رهبری در دهه 80 جمله‌ای را بیان فرمودند مبنی بر اینکه باید به جایی برسیم که 20 درصد اقتصاد و درآمد کشور از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان تأمین شود. این چرخه زیست‌بوم علم و فناوری کشور الآن کمتر از 0.24 درصد در اقتصاد و درآمد کشور سهم دارد؛ یعنی حتی یک درصد نیز نیست.

بازیگر چهارم نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری هستند. ما باید یک صندوقی با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری ملی فراتر از صندوق فعلی داشته باشیم که همه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی و بازیگران عرصه اول، در این صندوق اعتبار داشته باشند.

این چرخه دانش‌بنیانی که 4 بازیگر اصلی دارد باید به‌درستی در گردش باشد. آمار و گزارش شرکت‌های دانش‌بنیان نباید صرفاً از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گرفته شود؛ چراکه کار اصلی معاونت علمی،‌ تکمیل و تقویت این چرخه و زیست‌بوم علم و فناوری است؛ اما باید یک چرخه اقتصاد دانش‌بنیان نیز داشته باشیم که این چرخه اقتصاد دانش‌بنیان دست نهادهای دولتی، سازمانی و شرکت‌های بزرگ و شرکت‌هایی که به‌دنبال تولیدات با تیراژ بسیار بالا هستند، است، گزارش شرکت‌های دانش‌بنیان باید از آنها نیز گرفته شود.

برداشت نفت از چاه‌های نفت در ایران نسبت به نرخ جهانی هزینه بسیار بالایی دارد و به همین دلیل قیمت تولید نفت ما باید کاهش پیدا کند و برای این کار نیز باید از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. وزیر نفت در پایان سال باید گزارش کاهش قیمت تولید نفت را ارائه دهد؛ مثلاً بگوید که از 7 دلار به 4 دلار کاهش پیدا کرده است که این سه دلار کاهش را با چه‌تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و با به‌کارگیری چه‌تعداد از دانش‌آموختگان دانشگاهی این کار انجام شده است و به‌دنبال آن چه‌مقدار بهره‌وری افزایش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور محترم با دبیری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید از تک تک وزرا بدین شکل گزارش بخواهد. صنعت خودروسازی یا وزارت صمت باید گزارش دهد که اگر خودرویی را با 6 هزار دلار تولید کرده‌ام در پایان سال چقدر کاهش قیمت داشته‌ام و این کاهش قیمت را با چه‌تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان انجام داده‌ام و این میزان چقدر کیفیت آن را افزایش داده است.

دانشگاه امام حسین (ع) , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

تسنیم: شما معتقد هستید که چرخه و اکوسیستم علم و فناوری کشور کمکی به اقتصاد نکرده است؟

زیست‌بوم علم و فناوری با همه نقاط قوت و ضعف خود شکل گرفته است؛ اما درگیر حل مسائل اقتصاد کشور با این تعریف بالا نشده است و چرخ‌دنده‌های آن در مجموع در یکدیگر درگیر نشده‌اند و همین باعث شد که سهم آنها از اقتصاد کمتر از 0.24 درصد شده است در صورتی که با افق ترسیمی مقام معظم رهبری باید به 20 درصد درآمد منابع ناخالص ملی در افق 1404 برسیم، یا در سخنرانی دیگری تدبیر فرمودند که شرکت‌های دانش‌بنیان باید به 400 هزار شرکت برسد که امروز 6700 شرکت فقط داریم که نشان‌دهنده این موضوع است که حتی در تعداد شرکت‌ها نیز سازمان‌دهی مناسبی نداریم.

ایران کشوری با نیازهای مشخص است و انقلابی داریم که فراتر از مرزهای ایران و دارای عرصه جهانی است که این عرصه جهانی نقشه راهی دارد که «بیانیه گام دوم انقلاب» نقشه راه آن است. با توجه به این عرصه سرزمینی که نیازهای جمهوری اسلامی ایران است و همچنین عرصه انقلاب، تعداد زیادی دانشگاه در کشور وجود دارد که اینها باید براساس آمایش سرزمینی مشخص سازمان‌دهی و مأموریت‌ پیدا کنند؛ یعنی باید یک نظام ساخت‌یافته با یک آمایش سرزمینی به آن بدهیم، یعنی چه دانشگاه‌هایی را می‌خواهیم و چه رشته‌هایی را نیاز دارند تا افراد مورد نیاز ما را تربیت و یا نظام مسائل کشور و انقلاب را حل کنند.

نرخ دانشجوهای خواهر نسبت به برادران دانشجو در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 60 به 40 است. این تعداد نرخ دانش‌آموختگان خواهر در کشور برای پُست‌های مختلف کشور نیاز نداریم. نکته مهم‌تر این است که ایران به‌دنبال افزایش جمعیت است و این تعداد کارمند خانم حتی در صورت شغل با آن راهبرد چه می‌شود؟! یعنی یک‌سری کارها را انجام می‌دهیم که با اصول انقلاب در تضاد است. به‌دلیل اینکه آمایش سرزمینی را به‌درستی انجام ندادیم نرخ دانش‌آموختگان دانشگاهی در نقاطی است که ما اصلاً‌ به آن تعداد صندلی نداریم یا به آن تعداد کاری وجود ندارد.

حوزه تربیت و آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها واقعی نیست. مهارت‌آموزی چه در حوزه پژوهش‌های بنیادی و چه در حوزه‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای اگر هم درست تعریف شده، اما درست اجرا نشده است. دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ایران مأموریت داشتند که همین مهارت‌های کاردانی را به‌خوبی به دانشجویان ارائه دهند اما متأسفانه شاهد آن هستیم که از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته‌اند و همان کارهای دانشگاه‌های دیگر را انجام می‌دهند. دانشگاه تربیت مدرس را ایجاد کردیم تا مدرسان دانشگاه‌های دیگر را تربیت کند اما، امروز تفاوت دانشگاه تربیت مدرس با دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه‌های کشور چیست؟‌

دانشگاه امام حسین (ع) , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

تسنیم: آیا بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان یکی از نهادهای متولی اکوسیستم نوآوری کشور نقش خود را در این عرصه به‌درستی ایفا کرده است؟

یکی از موضوعاتی که در دانشگاه وجود دارد و در زیست‌بوم علم و فناوری کشور و زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان، مشخص نبودن جایگاه بنیاد ملی نخبگان است! هدف از تأسیس بنیاد ملی نخبگان به‌خواست مقام معظم رهبری این بود که نخبگان اداره امور کشور را به‌عهده بگیرند و عرصه آن را نیز عرصه کاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار داده‌اند تا از طریق معاونت علمی، استعدادهای برتر شناسایی و توانمندسازی شوند و عرصه‌های مأموریتی را برای آنها مشخص کنیم. عمدتاً‌ نیز از نخبگان باید در حوزه‌های دانش‌بنیانی استفاده شود و بخش عمده‌ای از آنها نیز باید در شاخه‌های علوم انسانی برای رشته‌های حکمرانی و تمدنی یا علوم پایه برای مرزشکنی علمی متمرکز شوند.

ازآن‌جایی که ما به‌دنبال تمدن‌سازی هستیم یک شیوه حکمرانی انقلابی می‌خواهد که نرم‌افزاری است و این بُعد باید بیشتر در حوزه علوم انسانی از جمله رشته‌های مدیریت، حقوق و سایر رشته‌های نزدیک به آن فعال شود. در وضعیت فعلی، رشته‌های علوم انسانی بعد از رشته‌های پزشکی و مهندسی قرار دارد از آن طرف، آموزش آنها در دانشگاه‌ها با الگوهای پزشکی و مهندسی فاصله دارد. حداقل در رشته‌های پزشکی جزو موفق‌‌ترین دانشگاه‌های کشور هستیم؛ چراکه بیمارستان‌هایی کنار دانشگاه طراحی شده است و این مراکز خدمات‌ درمانی و مراکز آموزشی به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند و دانش‌آموختگان دانشگاهی مهارت کامل مبانی نظری را که در دانشگاه‌ها خوانده‌اند به‌صورت عملی در بیمارستان‌ها یاد می‌گیرند و بسیار سریع جذب بدنه کار سیستم بهداشت کشور می‌شوند.

در حوزه مهندسی یک بخشی در آزمایشگاه‌ها، بخشی از آن در رایانه‌ها و شبیه‌سازهایی که وجود دارد مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند و در حوزه طراحی و ساخت مؤثر واقع می‌شوند؛ اما در حوزه علوم انسانی این‌طور نیست و ما در این حوزه آزمایشگاهی نداریم.

تسنیم: منظور شما از آزمایشگاه‌های علوم انسانی چیست؟

آزمایشگاه به این معنا است که دانشجو در مباحث نظری به‌صورت شبیه‌سازی یا به‌صورت واقعی با آن چالش مواجه شده و آن را به مسئله تبدیل کرده است و در آزمایشگاه مسئله را حل کند.

برای اینکه مشکلات دانشگاه را ریشه‌یابی و حل کنیم باید به منظومه امامین انقلاب اسلامی در این حوزه مراجعه کنیم تا ببینیم دانشگاه چه مشکلاتی دارد. امام خمینی(ره) در همان اوایل انقلاب اسلامی یک تعریف ساده‌ای از دانشگاه دارد مبنی بر اینکه، ما دانشگاه وابسته نمی‌خواهیم و بعد از آن نیز دانشگاه‌ها را تعطیل کردند و یک انقلاب فرهنگی را آغاز کردند تا دانشگاه، دانشگاه اسلامی شود که نیاز مردم و نیاز جامعه را حل و به استقلال کشور کمک کند. مقام معظم رهبری سال گذشته بار دیگر موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مطرح کردند که یک موضوع بسیار مهم روی میز انقلاب است و این باید حل شود و راه‌حل آن نیز تحول در دانشگاه‌ها است، نخستین بحث جدی در تحول دانشگاه‌ها، مأموریت داشتن دانشگاه‌ها است.

تسنیم: پیشتاز تحول در دانشگاه‌ها از نظر شما کدام دانشگاه‌ است؟

به‌ضِرس قاطع عرض می‌کنم که دانشگاه جامع امام حسین(ع) پیشتاز تحول در دانشگاه‌های کشور است. 20 آبان روز علم در دنیا است، مقام معظم رهبری در سال 1394 یک سؤالی را مطرح کردند که اگر بخواهیم یک “آرمان‌شهری” را ایجاد کنیم و اسم آن را نیز تمدن نوین اسلامی بگذاریم، نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در آن الزامی است.

دانشگاه‌ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی چه‌کارهایی باید انجام دهند؟‌ این یک کار مفصل تحقیقاتی است، آیا وزارت علوم از سال 1394 این کار مفصل تحقیقاتی را انجام داده است؟ اگر انجام شده است، نسخه اجرای آن و نقشه راه آن چیست و در کجا اجرا کرده است؟‌ فکر می‌کنم در دانشگاه آزاد دکتر طهرانچی سندی را تدوین کرده و کارها و فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

تمدن نوین اسلامی آرمان مقام معظم رهبری است و کلان‌شهری است که در آن ثروت، عزت، علم، عدالت و روحیه استکبار‌ستیزی وجود دارد و باید ببینیم دانشگاه در ایجاد آن چه‌کاره‌ است؟ ما در دانشگاه امام حسین(ع) این کار مفصل تحقیقاتی را انجام دادیم که در همین راستا 24 کارگروه تشکیل شد و 150 نفر نیز در این کارگروه‌ها شرکت داشتند.

تمدن نوین اسلامی نیاز به دو عنصر اساسی دارد که نخست، پرورش و تربیت انسان تراز اسلامی و دوم تولید فکر، علم و فناوری‌های نرم و سخت است که نظام مسائل کشور را حل کند. تمدن نوین اسلامی یک بُعد نرم‌افزاری و یک بُعد سخت‌افزاری دارد که در بُعد سخت‌افزاری پیشرفت‌های خوبی را داشتیم؛ عرصه‌های موشکی، هسته‌ای، فرودگاه‌ها، راه‌ها، سدسازی‌ها و… بُعد سخت‌افزاری تمدن نوین اسلامی است و بُعد نرم‌افزاری آن تحول در علوم انسانی و مباحث حکمرانی انقلاب اسلامی است که در این حوزه به‌شدت ضعف داریم.

تسنیم: در بدنه حاکمیت گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که هیچ قرابتی با عقلانیت ندارد، آیا این موارد در بُعد نرم‌افزاری قابل حل است؟

بله. البته مشکل دوطرفه است و بنده یک سفارشی به همه مسئولان کشور دارم. ما از شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز از زمان شهادتشان تا امروز بسیار زیاد یاد کرده‌ایم، وقتی مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که شهید سلیمانی عزیز یک فرد نبود، بلکه یک مکتب بود، باید ببینیم اصول و مبانی این مکتب چه بوده است، زمانی که شما به شهید سلیمانی عزیز و عملکرد آن نگاه می‌کنید، شهید سلیمانی عزیز بازوی عملیاتی اندیشه مقام معظم رهبری بوده است.

مسئولان و مدیران باید در مکتب شهید سلیمانی، مثل آن شهید بزرگوار عزیز عمل کنند و باور و یقین کنند که بیانات رهبری، ترجمان قرآن مجید، احادیث پیامبر اکرم صلّی اللّه‌ علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام است، در مرحله بعدی این‌که مسئولان، خود را مخاطب و مجری بدانند. موضوع سوم این است که جملات رهبری را تکرار کنند تا ملکه ذهن شود و سپس مدل اجرایی این بیانات را استخراج کنند.

بعد از آن مدل‌های اجرایی بیانات معظم رهبری را در حوزه‌های تخصصی خود استخراج ‌کنند، به‌عنوان مثال، در دیدار دانشجویان تأکید کردند که دانشگاه با دو معضل و خطر «هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی» مواجه است یا از سال 68 سخنرانی‌های بسیار زیادی در حوزه مشکلات دانشگاه انجام داده‌اند و در همین راستا مسئولان وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید به‌سراغ تجزیه و تحلیل این بیانات بروند، چرا رهبری بعد از 43 سال در دانشگاه‌های انقلاب اسلامی نگران آرمان‌زدایی از دانشگاه‌ها هستند؟!

پست قبلی

سومین ورکشاپ تخصصی آموزش پزشکی و ایمنی

پست بعدی

سامانه شناسایی برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شد

پست های مرتبط

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱
یادداشت و گفتگو

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

607
چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟
یادداشت و گفتگو

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

693
پست بعدی
سامانه شناسایی برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شد

سامانه شناسایی برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جذاب ترین ها
  • نظر
  • داغ ترین ها
عضویت

عضویت

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

عضویت

طرح بیان مسئله

تحقق اقتصاد پویا از مسیر تولید دانش بنیان

تحقق اقتصاد پویا از مسیر تولید دانش بنیان

عضویت

طرح بیان مسئله

0
عضویت

عضویت

0
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

0
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

0
نخبگان شهید انقلاب اسلامی

نخبگان شهید انقلاب اسلامی

0
کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

اولین همایش ملی آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی- اسفند 1401

کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

فراخوان هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ منتشر شد

فراخوان هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ منتشر شد

بنیاد علمی اندیشمندان

بنیاد علمی اندیشمندان بعنوان سازمانی غیر سیاسی و خودگران ایرانی با ۳۱ شعبه استانی به عنوان کانونی علمی است که سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور را دنبال می نماید؛ تا از طریق استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان به توسعه و شکوفایی پیش از پیش کشور کمک نماید.

آدرس:
تهران، پاسداران، میدان قبا، خیابان شهرزاد، پلاک 17، واحد 1

اینستاگرام

  • 🇮🇷

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با همکاری دپارتمان سلامت بنیاد علمی اندیشمندان‌ برگزار می‌کند:

✅ اولین دوره تخصصی
«تربیت مربی امداد، فوریت‌ پزشکی و کمک های اولیه»

با ارائه مدرک معتبر قابلیت اشتغال به کار از سوی دانشگاه آزاد اسلامی 

🔶مدرسان:
سرکار خانم دکتر ندا اکباتانی 
جناب آقای دکتر کوروش بنابی
سرکار خانم دکتر منصوره غرایاق زندی 

🔶ثبت نام آنلاین:
 در واتساپ، تلگرام، ایتا و روبیکا  09379430225

🔶سر فصل های دوره:
طبق موارد مندرج در پوستر‌ 
 
🔶تاریخ برگزاری:
12 و 14 و 20 و 21 و 27 و 28 بهمن ماه 1401 طی 6 جلسه جمعا 35 ساعت

🔶مکان برگزاری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس 

🔷هزینه شرکت در دوره : 2 میلیون تومان (تا 4 قسط)

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.

#علائم_حیاتی #cpr
#کارگاه #تزریقات #احیا #گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان #انجمن_پرستاری #هلال_احمر #فوریت_پزشکی
#پردیس #تولید #اشتغال #آوای_هراز #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان  #کارخانه #نوآوری #سورنا #سورنا_ستاری #بومهن #هراز #بنیاد_ملی_نخبگان #رودهن
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد علمی اندیشمندان؛ موسسه فرهنگی جستار نامه هنر با همکاری بنیاد علمی اندیشمندان استان هرمزگان برگزار می‌کند:

نخستین همایش ملی فرهنگ و هنر اسلامی

📆 تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
🔰 مکان: هرمزگان، بندرعباس
☎️ شماره تماس دبیرخانه: 09179703235

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #فرهنگ 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #فرهنگ_اسلامی
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ محمد عذیری در سخنرانی و یادداشت خود در اجلاس سراسری مدیران مجمع جوانان انقلاب اسلامی کشور که با حضور دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، با عنوان «بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱ » این گونه آورده است:

🖊محمد عذیری
بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱ / غرب با شکست در صحنه نبرد علمی، سیاسی و نظامی راهی جز کند کردن سیر پیشرفت جمهوری اسلامی بدست عوامل داخلی ندارد.

اغتشاش یا شورش اقدامی همراه با خشونت دسته‌ای از افراد که در مقابله با نظام حاکم بر هر مجموعه‌ای اتفاق می‌افتد و همواره بی‌نظمی و ناامنی با خود به همراه دارد و علل و ابعاد مختلفی را در پس زمینه خود دارد که اثری جز شلیک مستقیم به اقتصاد و انزوای سیاسی یک کشور ندارد از این رو کشور های متخاصم با سوء استفاده از ابزار ها و سازمان های حقوق بشری بدنبال تعمیم و تحمیل اهداف سیاسی خود به یک کشور باشند.

ستاد جنگ رسانه غرب در جریان سازی اتفاقات اخیر به دو امر توجه جدی دارد: اولین تصویرسازی و دیگری روایت گری که  از یک سو تصویر سیاه و مخدوش از نظام اسلامی و حرکت‌های جمهوری اسلامی و از سوی دیگر روایت‌هایی نادرست و بلکه جعلی را از حوادث مختلف داشته باشد.

جریان غرب معتقد هستند سرمایه اصلی برای هدایت مردم و تحریک احساسات جامعه، گروه های سلبریتی اعم از بازیگر و ورزشکاران می باشد و برخلاف اغتشاشات سال های ۹۶ و ۹۸ این بار با خروج سلبریتی ها از کشور هدایت جریان اغتشاشات را بصورت جدی توسط این طیف راهبری کردند.

بر اساس اینکه هر شخص در مسائل سیاسی و اجتماعی چگونه تحریک می‌شود می‌تواند دارای الگویی کاملاً فردی و متغیر باشد، اما وجه اشتراک اصلی تحریک قشر جوان، بی اعتمادی به حاکمیت و تصور آینده تاریک با تحریک سلبریتی ها در اتفاقات اخیر به وضوح مشهود می باشد.

معضلات ساختاری و القاء حس جدایی توده از مشارکت در ساختار اقتصادی و حتی سیاسی کشور موجب بی تفاوتی قشر جوان به سرنوشت  و آینده  کشور شده است. آنچه که در ۹۰ روز اخیر در خیابان، مدارس و دانشگاه‌ها مشاهده شد برشی بسیار محدود و رقیق از دهه هشتادی‌ها است که با ایجاد تصور پوچی و آینده نامشخص مشارکت در ساختار موجب دلسردی این قشر به جمهوری اسلامی گردیده است

🔷ادامه یادداشت در بخش گفتگوی بنیاد اندیشمندان قابل دسترسی می‌باشد.

_____________________

🔷ادامه خبر و دریافت تصاویر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#اغتشاشات #تخریب #بیت_المال #مهسا_امینی #اعتراضات_سراسری 
#نخبگان #توده #انزوا
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ گزارش‌های رسمی منتشر شده حاکی از آن  است که بخش زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی هیچ‌گونه ارتباط موثری با جامعه و صنعت ندارند.

براساس آخرین گزارش دفتر ارتباط با جامعه صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها ۵۵۵۲ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ دارای قرار ارتباط با صنعت در حال اجرا بودند. با در نظر گرفتن ۴۸۷۲ عضو هیات علمی که به صورت همکار در قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت داشته‌اند، تعداد ۱۹۷۴۸ نفر از از مجموع ۳۰۱۷۲ نفر اعضای هیات علمی در موسسات آموزش عالی ذیل وزارت علوم هیچ گونه ارتباط با جامعه و صنعت در قالب قرارداد نداشته‌اند. به عبارت دیگر بیش از ۶۵ درصد اعضای هیات علمی موسسات آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ در هیچ گونه قرارداد ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت نداشته‌اند.
براساس آمار منتشر شده در گزارش سالانه عملکرد دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم که در شکل ۱ آمده، تعداد اعضای هیات علمی مجری قراردادهای ارتباط جامعه و صنعت از سال ۹۲ تا ۹۹ با رشد ۴ و نیم برابری مواجه بوده‌است.

به عبارت دیگر وضعیت کشور از نظر تعداد اعضای هیات علمی دارای قرار در این سال‌ها رشد چشم‌گیری داشته‌است. با این حال باز هم بیش از ۶۵ درصد اعضای هیات علمی در سال تحصیلی گذشته ارتباط موثری با  جامعه و صنعت نداشته‌اند. این در حالی است که کشور در دو سال گذشته تحت تاثیر ویروس کرونا بوده و رشد هزار نفری مجریان قراردادها در سال ۹۹ نیازمند بررسی بیشتر است.

بار اصلی پژوهش‌های دانشگاهی بر دوش اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. نرخ ارتباط با صنعت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقایسه با اساتید نشان دهنده ارتباط ضعیف‌تر این بخش از بدنه پژوهشی دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است. از آنجایی که شاکله اصلی اعضای هیات علمی سال‌های آتی کشور را دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌سازند؛ اهمیت ارتباط با صنعت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بعنوان اساتید بالقوه آینده دو چندان است.

بنابر گزارش دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تنها ۶۴۶ پارسا (پایان نامه کارشناسی ارشد و یا رساله دکتری) از مجموع ۴۰۳۷۱ پارسای دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۹-۰۰ مورد حمایت مالی صنایع و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. 

🔷ادامه گزارش در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اندیشمندان قابل دسترسی می‌باشد.

_____________________

🔷ادامه خبر و دریافت تصاویر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#نظام_مسائل #بیان_مسئله #صنعت #تخ
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمدان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این بنیاد با هدف پشتیبانی از دانش آموختگان و دانشجویان برتر دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و به منظور آشناسازی اجتماع نخبگانی علمی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کارگروهی برای حل این مسائل تسهیلات «توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی/ فناورانه طرح شهید احمدی روشن» را اجرا می‌کند.

🔷مزایای طرح

-تجربه فعالیت بین‌رشته‌ای در هسته نخبگانی و همکاری با دانش آموختگان و دانشجویان مستعد از رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف.
-همکاری در مراحل اجرای پروژه‌ای واقعی که برآمده از مسائل واقعی مبتلابه در صنایع و جامعه است.
-استفاده از راهنمایی‌های راهبر متخصص (حس شادی‌بخش یادگیری و پیشرفت)
-هم‌افزایی بین دانشجو و استاد و صنعت و دانشگاه
-کسب مهارت های اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تحرک اجتماعی
-افزایش اعتماد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به برگزیدگان
-تسهیلات اعطایی
-دریافت حمایت‌های مالی در طول دوره برای برگزیدگان
-بهره‌مندی از امتیاز فعالیت های نخبگانی
-تجربه کار واقعی در کنار استاد راهبر و باتجربه در امور علمی-صنعتی و تحقیق و توسعه R&D
-استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی لبزنت
-دریافت گواهی حضور در پایان دوره

🔶متقاضیان می توانند برای اطلاع از شرایط شرکت در طرح به این سایت http://ahmadiroshan.bmn.ir مراجعه کنند.

🔶متقاضــــیان واجد شــــرایط، تا ٢٠ آذرماه ١٤٠١ فرصــــت دارند با مراجعه به ســــامانه جامع اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان (سـامانه سـینا)  به نشانی http://sina.bmn.ir  درخواسـت خود را برای بررسـی ثبت کنند.

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #احمدی_روشن 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #دهقانی_فیروزآبادی #هوش_مصنوعی
  • 🇮🇷

دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بنیاد اندیشمندان برگزار می‌کند:

🔶نشست تخصصی با موضوع:
نقش و تاثیر هوش مصنوعی بر آینده بشریت

🔷 با اعطای گواهی حضور در نشست

🔷 سخنران:دکتر سعید سید آقا بنی هاشمی
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه 

🔷مدیر نشست: دکتر جلال الدین سلیمی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل 

🔷تاریخ برگزاری:چهارشنبه ٢٣ آذر ماه ۱۴۰۱ 
🔷زمان برگزاری: ساعت ۱۹ شب
🔷مکان برگزاری: آنلاین در بستر اسکایپ 

🔷 ثبت‌ نام گواهی و کسب اطلاعات بیشتر در تلگرام: 09379430228

🔶 لینک جلسه:
https://join.skype.com/EmEwnU0YWHTG

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #دولت_مردمی_برای_ایران_قوی 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #دهقانی_فیروزآبادی #هوش_مصنوعی

مطالب تصادفی

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

971
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

807

شبکه های اجتماعی

بنیاد علمی اندیشمندان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

به نسخه موبایل بروید