• درباره ما
  • ارتباط با ما
بنیاد علمی اندیشمندان
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
بنیاد علمی اندیشمندان
نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها

«عدالت آموزشی» زمینه‌ساز «عدالت اجتماعی»

خانه » یادداشت و گفتگو » «عدالت آموزشی» زمینه‌ساز «عدالت اجتماعی»

0
SHARES
809
VIEWS
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتساپQR Code

عباس شمسعلی- پژوهشگر

این روزها موضوع بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس، یکی از موضوعات مهم و پر بحث کشور است که حجم زیادی از خبرها، تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی را در رسانه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. فارغ از همه بحث‌ها در مورد شکل و محتوای بودجه، یکی از بخش‌های مهم که در لوایح بودجه سال‌های اخیر و حتی پیش‌تر از آن به اندازه کافی و به‌درستی مورد توجه قرار نگرفته، نظام تعلیم و تربیت کشور است.

مطالبی که شاید برایتان مفید باشد

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

607
چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

693

سال‌هاست که شاهدیم بودجه بخش مهم آموزش و پرورش از سوی دولت بر مبنای حداقل‌ها نوشته و در مجلس هم برحسب اهمیت این بخش مقداری بر عدد و رقم در نظر گرفته شده افزوده می‌شود. اما در نهایت با کسری بودجه مزمن و هر ساله آموزش و پرورش در میدان عمل، شاهد تاخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس، تاخیر در پرداخت اضافه‌کار معلمان، تاخیر طولانی در پرداخت پاداش پایان‌خدمت معلمان بازنشسته، تاخیر در پرداخت سرانه بسیار اندک، قطره‌چکانی و غیرکاربردی مدارس، درخواست مکرر مدارس دولتی از والدین برای کمک داوطلبانه و بعضاً اجباری! و سایر مشکلات بودجه‌ای این حوزه هستیم.

البته به طور طبیعی عدد و میزان بودجه آموزش و پرورش هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته و در گزارش‌ها نیز از رشد چنددرصدی آن به‌عنوان نگاه ویژه یاد می‌شود اما واقعیت این است که این افزایش در میدان رقابت با تورم و افزایش هزینه‌ها اثرگذاری و معنی واقعی خود را از دست می‌دهد.

مشکل اما در نگاه به حوزه استراتژیک تعلیم وتربیت است. سال‌هاست علی‌رغم اینکه اصل مهم «خرج کردن برای آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است» بارها از سوی کارشناسان و دلسوزان نظام آموزش و پرورش مطرح و گوشزد شده است و در این موضوع شاهد تأکیدات و ارشادات رهبر معظم انقلاب نیز بوده‌ایم، میل دولت‌ها با فراز و فرودهایی به سمت پیداکردن راهی برای کاستن از هزینه‌ها و تعهدات بودجه‌ای خود در مورد آموزش و پرورش بوده است.

در این زمینه رشد مدارس غیردولتی طی سه دهه گذشته که با طرح ایجاد مدارس غیرانتفاعی کلید خورد و در سال‌های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است را می‌توان مهم‌ترین نمونه تلاش مدیریت دولتی برای کاستن از تعهدات خود در قبال نظام آموزش و پرورش دانست. این امر تا آنجا پیش رفته که به صراحت از تلاش برای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش سخن به‌میان می‌آید، گویی قرار است یک کارخانه غیرسودده دولتی برای تبدیل وضعیت و رونق گرفتن به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار غیردولتی واگذار شود! هرچند در همین بخش خصوصی‌سازی‌های صنعتی نیز مردم خاطرات ناخوشایندی در ذهن خود دارند. این در حالی است که نص صریح قانون نشان‌دهنده وظایف روشن و شفاف دولت در زمینه تحقق آموزش رایگان، همگانی و عدالت‌محور است.

با وجود اینکه همچنان مدارس غیردولتی درصد بسیار کمتری از مجموع جمعیت دانش‌آموزی کشور را در خود جای داده‌اند و همچنان بخش غالب جریان آموزشی کشور در مدارس دولتی در حال اجرا است و با تأکید بر اینکه همچنان به جرأت می‌توان سطح آموزشی بسیاری از مدارس دولتی را به علت برخورداری از کادر آموزشی با تجربه و دلسوز، آموزش‌دیده و برخی امکانات فیزیکی مثل محیط وسیع‌تر و… از بسیاری از مدارس غیردولتی پرسروصدا اما معمولی بالاتر دانست، اما در سال‌های اخیر تبلیغات پرحجم و جو روانی ایجاد شده در جامعه در کنار کوتاهی مدیریت دولتی در توجه به مدارس دولتی باعث شده تا مدارس غیردولتی علی‌رغم سهم اندک از نظام آموزش و پرورش کشور جلوه بیشتری پیدا کنند و بسیاری از خانواده‌ها تنها راه تضمین موفقیت فرزندانشان در مسیر تحصیل را رفتن به سمت مدارس غیردولتی و پرداخت شهریه‌های سنگین و کمرشکن آنها بدانند.

در این میان با درجا زدن بسیاری از مدارس دولتی (علی‌رغم داشتن پتانسیل‌های بالا) به علت کم‌توجهی دولت در اختصاص بودجه و تجهیزات کافی، ‌تراکم بالای کلاس‌های درس به علت ناکافی بودن سرانه فضای آموزشی حتی در شهری مانند تهران که از فقر سرانه فضای آموزشی به نسبت جمعیت رنج می‌برد و سرعت ناکافی ساخت و جایگزینی مدارس جدید از سوی دولت با وجود افزایش مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و از سوی دیگر رشد و تجهیز مدارس غیردولتی با تکیه بر شهریه‌های سنگین، شاهد نوعی شکاف و بی‌عدالتی در حوزه آموزش هستیم.

اینکه بهره‌مندی از کلاس‌های با ‌تراکم پایین و برخی امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، مشروط به ثبت‌نام در مدارس غیردولتی و گران‌قیمت شود که طبیعتاًً همه خانواده‌ها امکان آن را ندارند به وضوح یک نابرابری و شکاف طبقاتی است در حالی که وظیفه دولت طبق قانون اساسی، فراهم نمودن امکان برابر تحصیل برای همه افراد با هر سطح درآمد و زندگی است.

ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که با تبدیل کنکور سراسری به بازار مکاره جولان موسسات و انتشارات آموزشی با گردش مالی چند هزار میلیاردی، آزمون ورودی دانشگاه‌ها به مسابقه تست‌زنی و نه سنجش واقعی سطح معلومات و استعدادهای علمی‌تغییر ماهیت داده است. انحرافی که متأسفانه رسانه ملی هم با فروش آنتن به این موسسات و انتشارات به آن دامن می‌زند.

نکته قابل توجه اینکه اگر تا دیروز استعدادهای مناطق محروم در شهرها و روستاهای دوردست یا دانش‌آموزان مستعد مدارس دولتی با تلاش خود کمبودها و تفاوت امکانات را شکست داده و در کنکور سراسری به حق واقعی خود می‌رسیدند به طوری که نمونه‌های فراوانی از پزشکان، مهندسان، فرهیختگان و دانشمندان و افراد موفق عرصه‌های علمی ‌و دانشگاهی و مسئولان رده بالای کشور از گذشته تا کنون را همین فرزندان مستعد خانواده‌های مستضعف تشکیل می‌دهند، اما حرکت در این مسیر امیدوارکننده هر روز سخت‌تر می‌شود.

نگاهی به آزمون سراسری امسال و سال‌های اخیر که برخلاف سال‌های قبل از آن، نفرات برتر بیشتر از بین دانش‌آموزان مدارس نمونه، خاص و غیردولتی هستند، زنگ هشداری است که ظاهراً بسیاری از استعدادهای مناطق و محلات محروم و کم‌برخوردار شهری و روستایی در رقابت با دانش‌آموزان برخوردار از کلاس‌های تست‌زنی در مدارس و آموزشگاه‌های چند ده میلیونی جا مانده‌اند. هرچند هنوز این موضوع صددرصد نشده است اما این نگرانی وجود دارد که با این فرمان، این انحراف روز به روز بیشتر شود. در این بین باید نسبت به خطر پررنگ شدن آموزش و کم‌رنگ شدن ‌تربیت صحیح دانش‌آموزان و غفلت از پرورش متخصصان مجهز به سلاح تعهد و البته خطر پرورش مدیران مرفهی که تصوری از مشکلات مناطق محروم ندارند هم هشدار داد.

نکته اینجاست، شاید هیچ دولتی نتواند هر چقدر هم تلاش کند، همه مردم با سطح پایین درآمد و زندگی را صاحب خانه، اتومبیل، سایر امکانات و مصادیق رفاه اجتماعی و امکانات زندگی کند اما تحقق عدالت آموزشی، تقویت مدارس دولتی از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کادر آموزشی مجرب و سایر امکانات مشابه یا نزدیک به مدارس غیردولتی از یک سو و از سوی دیگر اصلاح رویه موجود کنکور سراسری که با سرعت به سمت نابرابری و بی‌عدالتی حرکت می‌کند، راه ورود و رسیدن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌ها و مناطق و محلات محروم و کم برخوردار به مسیر و قله‌های موفقیت را فراهم می‌کند تا با تکیه و امید به پروردگار، تلاش و کوشش و استفاده از استعداد و توانایی همراه با انگیزه و امید بر همه کمی‌ها و کاستی‌ها غلبه کنند و با همت خود به همه موقعیت‌ها و فرصت‌های اجتماعی، امکانات و رفاه برسند. بی‌شک توجه به این مسیر میانبر یعنی برقراری عدالت آموزشی از سوی دولت، مجلس و همه مسئولان، تحقق واقعی عدالت اجتماعی را در پی خواهد داشت. در آن صورت دیگر تبدیل شدن یک دانش‌آموز در دورترین نقطه کشور به یک پزشک جراح حاذق یا یک استاد باسواد دانشگاه، یک دانشمند هسته‌ای یا فعال علمی‌ رویایی دوردست نیست بلکه واقعیتی در دسترس خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب یازدهم شهریور امسال در ارتباط تصویری با وزیر، رؤسا و مدیران آموزش و پرورش با تأکید مجدد نسبت به اهمیت عدالت آموزشی فرمودند: «اینکه باید دانش‌آموز ما در فلان نقطه‌ دوردست با دانش‌آموز ما در فلان محلّه‌ تهران از لحاظ نصیب آموزشی تفاوتی نداشته باشد، یک اصل است… البتّه حالا که مسئله‌ آموزش مجازی و مانند این حرف‌ها پیش آمده، یک مقداری مسئله‌ عدالت حسّاس‌تر است، برای خاطر اینکه ممکن است همه امکان استفاده‌ از فضای مجازی را نداشته باشند، تمکّن مالی نداشته باشند؛ باید برای این فکری کرد.»

ایشان در بخش دیگر فرمایشات خود در باب لزوم تقویت مدارس دولتی تأکید کردند: «یک نکته در باب عدالت آموزشی بحث مدارس دولتی است که مراقب باشیم مدارس دولتی جوری نباشد که دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، احساس کند که مثلاً فرض کنید امکان قبولی‌اش در کنکور کمتر است؛ این [طور] نباید باشد. یعنی بایستی ما سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، جوری بالا بیاوریم که خود آن دانش‌آموز احساس اعتماد کند، خانواده‌ او هم که می‌خواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه‌ دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بی‌پناه می‌فرستند و رها می‌کنند؛ این‌جوری نباید باشد. باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود.»

با تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر روی مسئله تحقق عدالت آموزشی و لزوم تقویت مدارس دولتی که چند ماهی بیشتر از آن نمی‌گذرد، بیش از پیش حجت بر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس تمام شده است و اکنون که فصل تعیین بودجه سازمان‌ها است باید در کنار لزوم اصلاح رویه غلط کنکور سراسری دانشگاه‌ها، توجهی ویژه و راهگشا و البته ادامه‌دار در سال‌های آینده به تعیین بودجه مناسب و فراهم‌کننده عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی داشته باشند چرا که پرداخت امروز سهم واقعی فرزندان پراستعداد مناطق محروم برای تحصیل عدالت‌محور و رسیدن آنها به عدالت آموزشی، قطعاً بهتر از تصویب هزاران میلیارد یارانه و کمک معیشت در آینده برای جبران شکاف اجتماعی است.

در این میان لزوم هدف‌گذاری دقیق‌تر خیرین و نیروهای جهادی در حوزه عدالت آموزشی و جبران کاستی‌های مناطق و محلات محروم و عمل به فرمان رهبر در این حوزه بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

پست قبلی

گام دوم انقلاب و نخبگان

پست بعدی

فهرست محصولات اولویت‌دار دانش بنیان منتشر شد

پست های مرتبط

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱
یادداشت و گفتگو

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

607
چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟
یادداشت و گفتگو

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

693
پست بعدی
فهرست محصولات اولویت‌دار دانش بنیان منتشر شد

فهرست محصولات اولویت‌دار دانش بنیان منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جذاب ترین ها
  • نظر
  • داغ ترین ها
عضویت

عضویت

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

عضویت

طرح بیان مسئله

تحقق اقتصاد پویا از مسیر تولید دانش بنیان

تحقق اقتصاد پویا از مسیر تولید دانش بنیان

عضویت

طرح بیان مسئله

0
عضویت

عضویت

0
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

0
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

0
نخبگان شهید انقلاب اسلامی

نخبگان شهید انقلاب اسلامی

0
کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

اولین همایش ملی آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی- اسفند 1401

کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

کنفرانس بین المللی دین، معنویت و سبک زندگی – دی 1401

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

چگونه سیستان و بلوچستان «خشک» شد؟

فراخوان هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ منتشر شد

فراخوان هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ منتشر شد

بنیاد علمی اندیشمندان

بنیاد علمی اندیشمندان بعنوان سازمانی غیر سیاسی و خودگران ایرانی با ۳۱ شعبه استانی به عنوان کانونی علمی است که سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور را دنبال می نماید؛ تا از طریق استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان به توسعه و شکوفایی پیش از پیش کشور کمک نماید.

آدرس:
تهران، پاسداران، میدان قبا، خیابان شهرزاد، پلاک 17، واحد 1

اینستاگرام

  • 🇮🇷

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با همکاری دپارتمان سلامت بنیاد علمی اندیشمندان‌ برگزار می‌کند:

✅ اولین دوره تخصصی
«تربیت مربی امداد، فوریت‌ پزشکی و کمک های اولیه»

با ارائه مدرک معتبر قابلیت اشتغال به کار از سوی دانشگاه آزاد اسلامی 

🔶مدرسان:
سرکار خانم دکتر ندا اکباتانی 
جناب آقای دکتر کوروش بنابی
سرکار خانم دکتر منصوره غرایاق زندی 

🔶ثبت نام آنلاین:
 در واتساپ، تلگرام، ایتا و روبیکا  09379430225

🔶سر فصل های دوره:
طبق موارد مندرج در پوستر‌ 
 
🔶تاریخ برگزاری:
12 و 14 و 20 و 21 و 27 و 28 بهمن ماه 1401 طی 6 جلسه جمعا 35 ساعت

🔶مکان برگزاری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس 

🔷هزینه شرکت در دوره : 2 میلیون تومان (تا 4 قسط)

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.

#علائم_حیاتی #cpr
#کارگاه #تزریقات #احیا #گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان #انجمن_پرستاری #هلال_احمر #فوریت_پزشکی
#پردیس #تولید #اشتغال #آوای_هراز #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان  #کارخانه #نوآوری #سورنا #سورنا_ستاری #بومهن #هراز #بنیاد_ملی_نخبگان #رودهن
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد علمی اندیشمندان؛ موسسه فرهنگی جستار نامه هنر با همکاری بنیاد علمی اندیشمندان استان هرمزگان برگزار می‌کند:

نخستین همایش ملی فرهنگ و هنر اسلامی

📆 تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
🔰 مکان: هرمزگان، بندرعباس
☎️ شماره تماس دبیرخانه: 09179703235

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #فرهنگ 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #فرهنگ_اسلامی
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ محمد عذیری در سخنرانی و یادداشت خود در اجلاس سراسری مدیران مجمع جوانان انقلاب اسلامی کشور که با حضور دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، با عنوان «بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱ » این گونه آورده است:

🖊محمد عذیری
بی تفاوتی به سرنوشت ایران عامل تداوم اغتشاشات ۱۴۰۱ / غرب با شکست در صحنه نبرد علمی، سیاسی و نظامی راهی جز کند کردن سیر پیشرفت جمهوری اسلامی بدست عوامل داخلی ندارد.

اغتشاش یا شورش اقدامی همراه با خشونت دسته‌ای از افراد که در مقابله با نظام حاکم بر هر مجموعه‌ای اتفاق می‌افتد و همواره بی‌نظمی و ناامنی با خود به همراه دارد و علل و ابعاد مختلفی را در پس زمینه خود دارد که اثری جز شلیک مستقیم به اقتصاد و انزوای سیاسی یک کشور ندارد از این رو کشور های متخاصم با سوء استفاده از ابزار ها و سازمان های حقوق بشری بدنبال تعمیم و تحمیل اهداف سیاسی خود به یک کشور باشند.

ستاد جنگ رسانه غرب در جریان سازی اتفاقات اخیر به دو امر توجه جدی دارد: اولین تصویرسازی و دیگری روایت گری که  از یک سو تصویر سیاه و مخدوش از نظام اسلامی و حرکت‌های جمهوری اسلامی و از سوی دیگر روایت‌هایی نادرست و بلکه جعلی را از حوادث مختلف داشته باشد.

جریان غرب معتقد هستند سرمایه اصلی برای هدایت مردم و تحریک احساسات جامعه، گروه های سلبریتی اعم از بازیگر و ورزشکاران می باشد و برخلاف اغتشاشات سال های ۹۶ و ۹۸ این بار با خروج سلبریتی ها از کشور هدایت جریان اغتشاشات را بصورت جدی توسط این طیف راهبری کردند.

بر اساس اینکه هر شخص در مسائل سیاسی و اجتماعی چگونه تحریک می‌شود می‌تواند دارای الگویی کاملاً فردی و متغیر باشد، اما وجه اشتراک اصلی تحریک قشر جوان، بی اعتمادی به حاکمیت و تصور آینده تاریک با تحریک سلبریتی ها در اتفاقات اخیر به وضوح مشهود می باشد.

معضلات ساختاری و القاء حس جدایی توده از مشارکت در ساختار اقتصادی و حتی سیاسی کشور موجب بی تفاوتی قشر جوان به سرنوشت  و آینده  کشور شده است. آنچه که در ۹۰ روز اخیر در خیابان، مدارس و دانشگاه‌ها مشاهده شد برشی بسیار محدود و رقیق از دهه هشتادی‌ها است که با ایجاد تصور پوچی و آینده نامشخص مشارکت در ساختار موجب دلسردی این قشر به جمهوری اسلامی گردیده است

🔷ادامه یادداشت در بخش گفتگوی بنیاد اندیشمندان قابل دسترسی می‌باشد.

_____________________

🔷ادامه خبر و دریافت تصاویر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#اغتشاشات #تخریب #بیت_المال #مهسا_امینی #اعتراضات_سراسری 
#نخبگان #توده #انزوا
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمندان؛ گزارش‌های رسمی منتشر شده حاکی از آن  است که بخش زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی هیچ‌گونه ارتباط موثری با جامعه و صنعت ندارند.

براساس آخرین گزارش دفتر ارتباط با جامعه صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها ۵۵۵۲ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ دارای قرار ارتباط با صنعت در حال اجرا بودند. با در نظر گرفتن ۴۸۷۲ عضو هیات علمی که به صورت همکار در قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت داشته‌اند، تعداد ۱۹۷۴۸ نفر از از مجموع ۳۰۱۷۲ نفر اعضای هیات علمی در موسسات آموزش عالی ذیل وزارت علوم هیچ گونه ارتباط با جامعه و صنعت در قالب قرارداد نداشته‌اند. به عبارت دیگر بیش از ۶۵ درصد اعضای هیات علمی موسسات آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ در هیچ گونه قرارداد ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت نداشته‌اند.
براساس آمار منتشر شده در گزارش سالانه عملکرد دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم که در شکل ۱ آمده، تعداد اعضای هیات علمی مجری قراردادهای ارتباط جامعه و صنعت از سال ۹۲ تا ۹۹ با رشد ۴ و نیم برابری مواجه بوده‌است.

به عبارت دیگر وضعیت کشور از نظر تعداد اعضای هیات علمی دارای قرار در این سال‌ها رشد چشم‌گیری داشته‌است. با این حال باز هم بیش از ۶۵ درصد اعضای هیات علمی در سال تحصیلی گذشته ارتباط موثری با  جامعه و صنعت نداشته‌اند. این در حالی است که کشور در دو سال گذشته تحت تاثیر ویروس کرونا بوده و رشد هزار نفری مجریان قراردادها در سال ۹۹ نیازمند بررسی بیشتر است.

بار اصلی پژوهش‌های دانشگاهی بر دوش اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. نرخ ارتباط با صنعت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقایسه با اساتید نشان دهنده ارتباط ضعیف‌تر این بخش از بدنه پژوهشی دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است. از آنجایی که شاکله اصلی اعضای هیات علمی سال‌های آتی کشور را دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌سازند؛ اهمیت ارتباط با صنعت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بعنوان اساتید بالقوه آینده دو چندان است.

بنابر گزارش دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تنها ۶۴۶ پارسا (پایان نامه کارشناسی ارشد و یا رساله دکتری) از مجموع ۴۰۳۷۱ پارسای دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۹-۰۰ مورد حمایت مالی صنایع و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. 

🔷ادامه گزارش در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اندیشمندان قابل دسترسی می‌باشد.

_____________________

🔷ادامه خبر و دریافت تصاویر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#نظام_مسائل #بیان_مسئله #صنعت #تخ
  • 🇮🇷

به گزارش بنیاد اندیشمدان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این بنیاد با هدف پشتیبانی از دانش آموختگان و دانشجویان برتر دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و به منظور آشناسازی اجتماع نخبگانی علمی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کارگروهی برای حل این مسائل تسهیلات «توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی/ فناورانه طرح شهید احمدی روشن» را اجرا می‌کند.

🔷مزایای طرح

-تجربه فعالیت بین‌رشته‌ای در هسته نخبگانی و همکاری با دانش آموختگان و دانشجویان مستعد از رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف.
-همکاری در مراحل اجرای پروژه‌ای واقعی که برآمده از مسائل واقعی مبتلابه در صنایع و جامعه است.
-استفاده از راهنمایی‌های راهبر متخصص (حس شادی‌بخش یادگیری و پیشرفت)
-هم‌افزایی بین دانشجو و استاد و صنعت و دانشگاه
-کسب مهارت های اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تحرک اجتماعی
-افزایش اعتماد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به برگزیدگان
-تسهیلات اعطایی
-دریافت حمایت‌های مالی در طول دوره برای برگزیدگان
-بهره‌مندی از امتیاز فعالیت های نخبگانی
-تجربه کار واقعی در کنار استاد راهبر و باتجربه در امور علمی-صنعتی و تحقیق و توسعه R&D
-استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی لبزنت
-دریافت گواهی حضور در پایان دوره

🔶متقاضیان می توانند برای اطلاع از شرایط شرکت در طرح به این سایت http://ahmadiroshan.bmn.ir مراجعه کنند.

🔶متقاضــــیان واجد شــــرایط، تا ٢٠ آذرماه ١٤٠١ فرصــــت دارند با مراجعه به ســــامانه جامع اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان (سـامانه سـینا)  به نشانی http://sina.bmn.ir  درخواسـت خود را برای بررسـی ثبت کنند.

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #احمدی_روشن 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #دهقانی_فیروزآبادی #هوش_مصنوعی
  • 🇮🇷

دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بنیاد اندیشمندان برگزار می‌کند:

🔶نشست تخصصی با موضوع:
نقش و تاثیر هوش مصنوعی بر آینده بشریت

🔷 با اعطای گواهی حضور در نشست

🔷 سخنران:دکتر سعید سید آقا بنی هاشمی
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه 

🔷مدیر نشست: دکتر جلال الدین سلیمی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل 

🔷تاریخ برگزاری:چهارشنبه ٢٣ آذر ماه ۱۴۰۱ 
🔷زمان برگزاری: ساعت ۱۹ شب
🔷مکان برگزاری: آنلاین در بستر اسکایپ 

🔷 ثبت‌ نام گواهی و کسب اطلاعات بیشتر در تلگرام: 09379430228

🔶 لینک جلسه:
https://join.skype.com/EmEwnU0YWHTG

__________________________

🔶 متن کامل خبر 👇

🌍 Www.andishmandaniran.ir

.
.
.
.
.
.
#گام_دوم_انقلاب #دانش_بنیان #تسهیلات #بیان_مسئله #چالش #تولیدملی #نخبگان  #دولت_مردمی_برای_ایران_قوی 
#تولید #اشتغال #سید_ابراهیم_رئیسی #اندیشمندان #خلاق #جوانان_انقلابی #دانش_بنیان #خلاقیت #کارخانه #نوآوری #جذب_نخبگان #استارتاپ #بنیاد_ملی_نخبگان #جوانان_انقلابی #ارزشگذاری_فناوری #دهقانی_فیروزآبادی #هوش_مصنوعی

مطالب تصادفی

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

971
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

807

شبکه های اجتماعی

بنیاد علمی اندیشمندان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

نتیجه ای وجود ندارد
مشاهده همه نتیجه ها
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • ثبت نام رویداد

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

به نسخه موبایل بروید