• درباره ما
  • ارتباط با ما
بنیاد علمی اندیشمندان
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک
No Result
View All Result
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک
No Result
View All Result
بنیاد علمی اندیشمندان
No Result
View All Result

نسبی گرایی فرهنگی و تحقق حقوق بشر راستین

خانه » یادداشت و گفتگو » نسبی گرایی فرهنگی و تحقق حقوق بشر راستین

0
SHARES
695
VIEWS
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتساپQR Code

سرکار خانم دکتر نرگس خان گل زاده سنگرودی؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و جناب آقای محمد عذیری کارشناس ارشد مطالعات آمریکا دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشت مشترک خود با عنوان «نسبی گرایی فرهنگی و تحقق حقوق بشر راستین»این گونه آورده اند:

یکی از موضوعاتی که امروزه موجب دغدغه و چالش برخی کشورها در مجامع ومحاکم بین المللی شده، مسئله عدم رعایت کنوانسیون های حقوق بشری و برخی از اصول لوایح و اعلامیه حقوق بشر است. در خصوص این مسئله می توان اظهار داشت که به معنای واقعی کلمه، مشکل نیست بلکه خوانش افراطی و یکجانبه جهانگرایان از متون حقوق بشر چالش آفرین شده است. در گزارش حاضر به این پرسش ها پرداخته خواهد شد که آیا فرهنگ های مختلف می توانند طبق فرهنگ بومی کشور خود عمل کنند؟ متن اعلامیه های حقوق بشر در خصوص تنوع فرهنگی چه دیدگاهی مطرح کرده است؟ چگونه می توان اصول حقوق بشر و فرهنگ بومی را توامان حفظ کرد؟ اسناد بین‎المللی حقوق‎بشر را می‎توان در چند دسته جای داد؛ منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق‎بشر، میثاق بین‎المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‎المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی علاوه بر این چهار سند، کنوانسیون‎های دیگری نیز در زمینه حقوق‎بشر به تصویب رسیده است مانندکنوانسیون منع شکنجه، منع زنوساید، رفع تبعیض از زنان و کودکان و… .

مطالبی که شاید برایتان مفید باشد

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟

7
تولید ناجی اقتصاد تحریم شده؛ چرا سرمایه گذاری برای تولیدمهم است؟

تولید ناجی اقتصاد تحریم شده؛ چرا سرمایه گذاری برای تولیدمهم است؟

741

دو اصل مهم در اعلامیه سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق بشر لحاظ شده که به مسئله فرهنگ بومی پرداخته است؛ طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر مجمع عمومی «هرکس حق مشارکت در فعالیت‎های فرهنگی جوامع خود و سایر آزادی‎ها و حقوق مطروحه در اعلامیه را دارند و نباید این حقوق از انسان‎ها بر اساس تمایزات، نژادی، جنسیتی، زبانی، مذهبیف سیاسی و … سلب شود. در سپتامبر 2007 پس از بیش از دو دهه کار مقدماتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی را تصویب کرد در این سند به حقوق جمعی، حق برخورداری از فرهنگ بومی و حق تعیین سرنوشت اشاره شده و به همین دلیل مورد احترام سایر ملل قرار گرفته است. طبق اصل تعیین سرنوشت مذکور حق مردم بومی در تعیین سرنوشت سیاسی و پیشرفت‎های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به صورت ازادانه به رسمیت شناخته شئه است.

با تاکیدی که این لوایح بر حق مردم هر کشور در حفظ فرهنگ بومی خود دارند می‎توان دریافت که اسناد حقوق بشر کاملا تنوع فرهنگی را محترم شمرده اند و نسبی گرایی فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. علی رغم تاکید این اسناد نکته ایی که مشکل ساز است نوع نگاه جهانگرایان و تاکید انها بر یکسان سازی بی چون و چرای فرهنگی است مسئله ایی که هیچ فرهنگ و ملت مستقل و خودمختاری آن را بر نمی تابد. لازم به ذکر است که حتی فرهنگ کشورها غربی نیز که قرین به یکدیگر به نظر می رسد، نمی توان دیدگاه جهانگرایان را در خصوص حقوق بشر در آن زمینه محقق کرد. به عنوان مثال در خصوص تنبیه کودکان در بریتانیا به دادگاه اروپایی حقوق‏بشر شکایتی ارائه شد. در شکایت مذکور تنبیه کودکان در بریتانیا نقض ماده 3 کنوانسیون اروپایی حقوق‏بشر در ممنوعیت مجازات‎های غیرانسانی و تحقیرآمیز ارائه شده بود. یکی از قضات بریتانیایی این دادگاه از این تنبیه متعجب نشده بود و این نشان می‎دهد که این گونه تنبیه در فرهنگ وی عادی و امری طبیعی بود. دیگر قضات دادگاه که تجربه چنینی تنبیهی در بستر فرهنگ خود نداشتند این تنبیه را نقض کنوانسیون حقوق‎بشر اعلام کردند. با اشراف بر مثال مذکور می‎توان دریافت که طبق اصل «تفسیر» حتی فرهنگ‎های غربی نیز تفسیر واحدی از برخی اصول حقوق‏بشر ندارند.

علی رغم دیدگاه مذکور، نسبی گرایان فرهنگی مطرح می نمایند که اولا همه فرهنگ ها باهم برابر و محترم اند ثانیا قواعد حقوق بشر با توجه به گستردگی و گوناگونی فرهنگ‎ها، ارزش‎ها و باورهای ملل مختلف قابل تامل است و قواعد حقوق بشر بر پایه تمایزات فرهنگی ملت‎ها قابل تفسیر می‎باشد. بنابراین در خصوص حقوق بشر و فرهنگ می توان چنین نتیجه ایی گرفت؛

  • حقوق بشر اصولی میان فرهنگی است و صرفا در فرهنگ خاصی خلاصه نمی‎شود.
  • حقوق بشر تفاوت‎های فرهنگی را لحاظ کرده و ب لزوم احترام به آن و حفظ آن تاکید شایانی داشته است.
  • برخی از قواعد بنیادین حقوق‎بشر جهانی است و در همه فرهنگ‎ها مشترک می‎باشد مثل حق حیات، منع حقوق‎بشر اصولی میان فرهنگی است و. صرفا در فرهنگ خاصی خلاصه نمی‎شود.

در واقع می توان هم فرهنگ بومی و هم اصول حقوق بشر را حفظ نمود در این راستا سلسله مراتبی متشکل از سه طبقه در زمینه نسبیت‎گرایی در حقوق بشر مطرح می‌کنند؛ در راس این سلسله مراتب مفاهیم بنیادین حقوق بشر نظیر حق حیات، منع شکنجه، منع برده‎داری، منع تبعیض نژادی و … قرار می‎گیرد در بخش میانی حقوقی مانند آازدی مذهب، آزادی بیان، آزادی عقیده و … و در رده پایین‎تر حقوق مانند حق تحصیل، خوراک، پوشاک و .. مطرح می‎شود که توسط فرهنگ‎های مختلف قابل تفسیر می‌باشد. راس هرم در هر جامعه ایی باید بی کم و کاست رعایت شود مثلا نباید در هیچ جامعه ایی تبعیض نژادی وجود داشته باشد و این مسئله استثناپذیر نیست اما در زمینه میزان آزادی بیان یا حق تحصیل هر جامعه می توان طبق الگوریتم فرهنگی خاص خود این اصول را تفسیر و اجرا نماید. یکی دیگر از نکاتی که کلید حل بسیاری از اتهامات حقوق بشری است شامل این مهم می شود که برخی لوایح حقوق‌بشری مانند میثاق حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق‎بشر، ضمن برشمردن تعدادی حقوق و آزادی‎ها و تاکید بر لزوم اجرا و احترام به آن، متذکر شده که اجرای آزادی‎های مذکور فقط به جکم قانون می‎تواند محدود شود و قانون نیز جهت حفظ نظم عمومی، رعایت حقوق دیگران، حفظ سلامت اخلاقی جامعه به ایجاد محدودیت‎هایی در جامعه ایران مبادرت ورزیده است. در خاتمه می توان چنین نتیجه گرفت هرجامعه ایی می تواند ضمن حفظ فرهنگ خود در راستای حفظ نظم عمومی دسته ایی از اصول حقوق بشر که در مراتب در بخش میانی و رده پایین تر قرار دارند طبق فرهنگ خاص خود تفسر نماید. از این رهگذر اتهامات نقض حقوق بشر جهانگرایان چیزی جز تلاش در جهت امپریالیسم فرهنگی نخواهد بود.

 

Previous Post

شورای امنیت و مداخله بشردوستانه جنگ در غزه

Next Post

هشتمین کنفرانس بین المللی ایمنی و بهداشت – مهر 1403

پست های مرتبط

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟
یادداشت و گفتگو

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟

7
تولید ناجی اقتصاد تحریم شده؛ چرا سرمایه گذاری برای تولیدمهم است؟
یادداشت و گفتگو

تولید ناجی اقتصاد تحریم شده؛ چرا سرمایه گذاری برای تولیدمهم است؟

741
Next Post
هشتمین کنفرانس بین المللی ایمنی و بهداشت – مهر 1403

هشتمین کنفرانس بین المللی ایمنی و بهداشت - مهر 1403

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Trending
  • Comments
  • Latest
کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

کتاب سلسله گزارش‌های تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی منتشر شد

عضویت

عضویت

عضویت

طرح بیان مسئله

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

وبینار آنلاین با موضوع «اهمیت امنیت سیستم های کنترل صنعتی در جنگ نوین سایبری» – شهریور ماه ۱۴۰۲

وبینار آنلاین با موضوع «اهمیت امنیت سیستم های کنترل صنعتی در جنگ نوین سایبری» – شهریور ماه ۱۴۰۲

عضویت

طرح بیان مسئله

0
عضویت

عضویت

0
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

0
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

0
نخبگان شهید انقلاب اسلامی

نخبگان شهید انقلاب اسلامی

0
مهاجرت هر نخبه ۱.۲ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد

مهاجرت هر نخبه ۱.۲ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟

چرا اوکراین در آستانه مذاکرات صلح اقدام به عملیات نظامی می کند؟

دعوت به همکاری سازمان انرژی اتمی ایران از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های برتر

دعوت به همکاری سازمان انرژی اتمی ایران از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های برتر

دومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی – اردیبهشت 1404

دومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی – اردیبهشت 1404

سومین همایش بین المللی محیط زیست و امنیت غذایی – فروردین 1404

سومین همایش بین المللی محیط زیست و امنیت غذایی – فروردین 1404

بنیاد علمی اندیشمندان

بنیاد علمی اندیشمندان بعنوان سازمانی غیر سیاسی و خودگران ایرانی با ۳۱ شعبه استانی به عنوان کانونی علمی است که سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور را دنبال می نماید؛ تا از طریق استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان به توسعه و شکوفایی پیش از پیش کشور کمک نماید.

آدرس:
تهران، پاسداران، میدان قبا، خیابان شهرزاد، پلاک 17، واحد 1

اینستاگرام

    The Instagram Access Token is expired, Go to the Customizer > JNews : Social, Like & View > Instagram Feed Setting, to refresh it.

مطالب تصادفی

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

978
موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

موضوع جذب نخبگان، یک مسئله استراتژیک برای کشور است

816

شبکه های اجتماعی

بنیاد علمی اندیشمندان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

No Result
View All Result
  • خانه
  • رویداد و فراخوان
  • یادداشت و گفتگو
  • طرح بیان مسئله
  • تسهیلات و حمایت ها
  • عضویت
  • مشاهیر و نخبگان
  • اعضاء
  • استعلام مدرک

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بنیاد علمی اندیشمندان می باشد. 2021 طراحی و بهینه سازی توسط روابط عمومی بنیاد اندیشمندان

به نسخه موبایل بروید